Interpelacja nr 1052

do ministra infrastruktury

w sprawie budowy drogi S11 i połączenia z A1 oraz drogami lokalnymi w Piekarach Śląskich

Zgłaszający: Łukasz Ściebiorowski

Data wpływu: 22-01-2024

Szanowny Panie Ministrze,

w związku planami budowy kolejnych odcinków drogi ekspresowej S11, jako parlamentarzysta, a wcześniej samorządowiec, analizujący plany budowy kolejnych odcinków drogi ekspresowej S11 jestem głęboko zaniepokojony dotychczas przedstawianymi przez GDDKiA propozycjami przebiegu drogi ekspresowej S11 oraz analizą 3 wariantów węzła drogowego łączącego S11 z autostradą A1 w Piekarach Śląskich. Plany te wymagają bowiem rozważenia nie tylko kwestii technicznych czy finansowych, ale także aspektów społecznych. Budowa drogi ekspresowej S11, nie może pogorszyć sytuacji na drogach gminnych i powiatowych, zapewniających skomunikowanie lokalne, zarówno w obrębie poszczególnych gmin, jak i pomiędzy nimi.

Gmina Piekary Śląskie, jak i gminy sąsiednie, solidarnie i jednomyślnie opiniują negatywnie przedłożone dotychczas przez GDDKiA warianty nr 1 i 2 węzła drogowego A1/S11. W wariancie nr 2 cały ruch pojazdów zarówno z projektowanej drogi ekspresowej S11, jak i istniejącej autostrady A1 i DW911 zostanie wprowadzony bezpośrednio w „rondo” przy ul. Bytomskiej (pod DW911), które już w chwili obecnej, z uwagi na obciążenie ruchem, uwarunkowania techniczno-funkcjonalne i istniejącą organizację ruchu, nie spełnia swojej funkcji. Trzeba w tym miejscu podkreślić znaczny ruch tranzytowy i lokalny skumulowany na przedmiotowym rondzie, w tym komunikację publiczną, na kierunku Piekary Śląskie-Bytom.

Niedopuszczalne jest także wprowadzenie obecnego ruchu tranzytowego i lokalnego prowadzonego DK88 i DK94, dalej Aleją Jana Nowaka Jeziorańskiego (w Bytomiu) i ul. Podmiejską oraz Karola Miarki (w Piekarach Śląskich) na ul. Bytomską w Piekarach Śląskich do centrum miasta. Sparaliżuje to całkowicie ruch lokalny w Piekarach Śląskich, powodując ogromne zatory drogowe.

Zainteresowane gminy pozytywnie opiniują zaprezentowany wariant nr 3 węzła drogowego A1/S11 z zastrzeżeniem, aby w przedmiotowym wariancie umożliwić pojazdom jadącym z ul. Podmiejskiej i ul. Karola Miarki w kierunku Bytomia (ruch lokalno/tranzytowy) wjazd na S11 (jazdę na wprost tak jak w wariancie 1), lub dobudować dodatkową jezdnię dla tego ruchu, bez konieczności kierowania się niepotrzebnie na dwa ronda, co dodatkowo będzie obciążeniem dla ruchu (na tych rondach) powodując korki. Wariant nr 3 węzła jest także akceptowany i oczekiwany przez inwestorów zlokalizowanych w jego sąsiedztwie, gdyż pozwoli on sprawnie skomunikować tereny inwestycyjne oraz utrzymać rozwój obecnych i przyszłych przedsiębiorców.

Na etapie konsultacji z GDDKiA zainteresowane gminy w tym miasto Piekary Śląskie, wniosły następujące dodatkowe sugestie i uwagi:

- należy umożliwić przeprawę pieszą oraz pieszo-rowerową na wysokości wiaduktu/skrzyżowania ul. Karola Miarki i ul. Podmiejskiej do firm zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej przy ulicach Podmiejskiej, Zakładowej i Inwestycyjnej,

- należy utrzymać połączenie dla ruchu pieszego oraz rowerowego (Velostrada – projekt Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) ul. Bytomską z DW 911 w kierunku Bytomia (Aleja Jana Pawła II) – od skrzyżowania ul. Bytomskiej z ul. Graniczną do wiaduktu kolejowego linii kolejowej 131, jest to niezbędne ze względu na ruch lokalny oraz pielgrzymkowy z kierunku Bytomia i dalszych miast,

- należy uwzględnić budowę w nowym śladzie drogi stanowiącej przedłużenie ulicy Starej (ul. Witczaka w Bytomiu), która skomunikuje istniejące przy linii kolejowej firmy oraz pozostałe tereny inwestycyjne (w sąsiedztwie południowo-zachodnich łącznic skrzyżowania A1 i S11),

- należy wykonać przedłużenie drogi ekspresowej S11, jako kontynuację DW911 do drogi DK79 w Bytomiu.

Ponadto podnoszę kwestię konieczności zastosowania odpowiednich rozwiązań projektowych ronda przy węźle „Radzionków" w ciągu drogi wojewódzkiej DW911 (ul. Bytomska, ul. Obwodnica Zachodnia/ul. Anieli Krzywoń), uwzględniających wzmożony ruch pojazdów, poprzez dostosowanie jego średnicy i ilość pasów, celem umożliwienia bezkolizyjnego ruchu i uniknięcia czasochłonnych zatorów w „godzinach szczytu”.

Pragnę zaznaczyć, że koniecznym jest utrzymanie połączenia drogi wojewódzkiej DW911 z drogą powiatową 9214S (ul. Papieża Jana Pawła II) celem umożliwienia dojazdu do centrum miasta Piekary Śląskie. Gmina Bytom wybudowała północną obwodnicę miasta, która stanowi przedłużenie DK88 na granicy z Piekarami Śląskimi. Łączy się z ul. Podmiejską, następnie DW911 w Piekarach Śląskich wraca do Bytomia i kończy się na DK79.

Ponadto analizowany wariant 1 nie przewiduje możliwości skrętu z ul. Podmiejskiej w S11, przez co cały ruch pojazdów poruszających się obwodnicą Bytomia będzie skierowany do centrum Piekar Śląskich na niewydolny układ drogowy. Takie rozwiązanie spowoduje zakorkowanie Piekar Śląskich, Radzionkowa, jak i Bytomia przez kierowców szukających najszybszej drogi przejazdu. Z kolei wariant 2, pozostawia możliwość wjazdu na dawną DW911, jednak bez możliwości wybrania kierunku ruchu w kierunku Świerklańca. Spowoduje to, że wszyscy korzystający z obwodnicy Bytomia pojadą w kierunku Bytomia, aby przez rondo zawrócić na S11 w kierunku na Świerklaniec. Jednocześnie cały ruch z S11 w kierunku Chorzowa i Katowic pojedzie do ronda i dalej przez DW911 w Bytomiu. Rondo, które aktualnie komunikuje A1 z DW911 już w dniu dzisiejszym, w godzinach szczytu posiada wyczerpaną przepustowość, a „korek” ciągnie się w układzie śródmiejskim przez kilkaset metrów. Dołożenie na to rondo ruchu z drogi S11 oraz ruchu na kierunku Świerklańca, uniemożliwi przejazd i spowoduje kilometrowe kolejki do skrzyżowania.

Preferowany wariant 3 (wraz z dodatkowymi uwagami jak wyżej) zachowuje wszystkie relacje ruchowe z ul. Podmiejskiej. Należy przy tym zaznaczyć, że z ul. Podmiejskiej, w kierunku Bytomia i Chorzowa przejazd nad rondem autostradowym powinien być bezkolizyjny. Z przedstawionego rozwiązania wynika, że nie ma przeplatania ruchu umożliwiającego ruch z Podmiejskiej w kierunku Chorzowa. Osoby chcące jechać w kierunku Bytomia i Katowic, muszą zjechać na łącznice w prawo przed autostradą, dojechać do ul. Bytomskiej w Piekarach Śląskich, dojechać do ronda autostradowego i dopiero w kierunku na Bytom. Takie rozwiązanie spowoduje zniechęcenie kierowców do korzystania z obwodnicy oraz obciąży lokalny układ komunikacyjny. Aspektem istotnym dla Bytomia w trakcie realizacji drogi S11 jest kolejność przebudowy skrzyżowania DW911 z ul. Kędzierzyńską w Bytomiu. Jest to skrzyżowanie, które w godzinach szczytu ma wyczerpaną przepustowość, a kolejka pojazdów oczekujących na przejazd odkłada się do wiaduktu nad autostradą A1 powodując niejednokrotnie blokowanie ronda autostradowego. Zwiększenie ruchu na obwodnicy Bytomia, bez udrożnienia przedmiotowego skrzyżowania, niezależnie od wybranego wariantu budowy węzła S11 spowoduje jego zablokowanie w godzinach szczytu. Bez przebudowy skrzyżowania w Bytomiu kolejka pojazdów na drodze S11, oczekujących w godzinie szczytu może sięgać ul. Podmiejskiej w Piekarach Śląskich.

Pragnę dodać, że bardzo istotnym aspektem, z uwagi na potrzebę komunikacji rowerowej i pieszej pomiędzy miastami: Bytom, Piekary Śląskie, Radzionków i Świerklaniec, jest uwzględnienie przy projektowaniu nowego układu drogowego, na potrzeby przebudowy S11, chodników i dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych. Należy podkreślić, że obserwujemy wzrastające zainteresowanie podróżami rowerem – turystycznymi i komunikacyjnymi. W rejonie projektowanego węzła S11 znajdują się zakłady pracy, ogródki działkowe, dzielnice domów jednorodzinnych, do których dojazd odbywa się często rowerem. Turystyka rowerowa odbywa się między centrami miast i lokalnymi atrakcjami turystycznymi.

Wierzę, że dzięki zaangażowaniu się Pana Ministra, finalny kształt samego przebiegu drogi ekspresowej S11, jak i wybrany do realizacji wariant węzła w Piekarach Śląskich, pozwolą mieszkańcom Piekar Śląskich, a także gmin sąsiednich, cieszyć się planowaną inwestycją, bez uszczerbku dla komfortu korzystania z dróg lokalnych i ruchu lokalnego.

W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Czy uwzględniono do dalszych prac projektowych wybór wariantu 3 umożliwiającego ruch samochodowy z ul. Podmiejskiej w kierunku Chorzowa i Świerklańca oraz czy zgodnie z otrzymanymi informacjami od GDDKiA: węzeł Piekary i zakończenie S11 w Piekarach Śląskich na granicy z Bytomiem będzie indywidualnie, osobno projektowane raz jeszcze?

2. Kiedy zapadnie decyzja odnośnie do wyboru wariantu drogi ekspresowej S11 na terenie województwa śląskiego?

3. Czy będzie wykonane przedłużenie drogi ekspresowej S11, jako kontynuacji DW911 do drogi DK79 w Bytomiu?

4. Czy będzie utrzymane połączenie dla ruchu pieszego oraz rowerowego (Velostrada - projekt Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) ul. Bytomska z DW911 w kierunku Bytomia (Aleja Jana Pawła II) od skrzyżowania ul. Bytomskiej z ul. Graniczną do wiaduktu kolejowego linii kolejowej 131, jest to niezbędne ze względu na ruch lokalny oraz pielgrzymkowy z kierunku Bytomia i dalszych miast?

5. Czy będzie umożliwiona przeprawa piesza oraz pieszo-rowerowa na wysokości wiaduktu/skrzyżowania ul. Karola Miarki i ul. Podmiejskiej do firm zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej przy ulicach Podmiejskiej, Zakładowej i Inwestycyjnej?

6. Czy zostanie uwzględniona budowa w nowym śladzie drogi stanowiącej przedłużenie ulicy Starej (ul. Witczaka w Bytomiu), która skomunikuje istniejące przy linii kolejowej firmy oraz pozostałe tereny inwestycyjne (w sąsiedztwie południowo-zachodnich łącznic skrzyżowania A1 i S11) wraz z infrastrukturą towarzyszącą (chodnikami i ścieżką rowerową)?

Z wyrazami szacunku

Poseł na Sejm RP
Łukasz Ściebiorowski