Interpelacja nr 1068

do ministra aktywów państwowych, ministra funduszy i polityki regionalnej, ministra przemysłu, ministra rozwoju i technologii

w sprawie zwolnień grupowych w FCA Powertrain w Bielsku-Białej

Zgłaszający: Adrian Zandberg

Data wpływu: 24-01-2024

Szanowni Państwo Ministrowie,

do naszych biur poselskich zwrócili się związkowcy zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Metalowcy, zaniepokojeni zamiarem przeprowadzenia zwolnień grupowych w dotychczasowym zakładzie FCA Powertrain sp. z o.o. w Bielsku-Białej, którzy zwrócili się do ministerstw z pismem dn. 10 stycznia 2024 r., na które dotychczas nie otrzymali odpowiedzi.

Jak wskazuje w swoim piśmie związek: „Tysiące miejsc pracy zależą od wyrażenia woli przez ministerstwo o utrzymaniu strefy ekonomicznej w Bielsku-Białej oraz od decyzji właściciela terenu, czyli Stellantis (Fiat Auto Poland). Historycznie przemysłowy charakter lokalizacji inwestycyjnych na terenie Bielska-Białej, tradycje przemysłowe regionu, a w szczególności firm z sektora motoryzacyjnego i lotniczego, dają podstawę do podjęcia działań dla stworzenia oferty inwestycyjnej. Utworzenie odpowiedniego obszaru gospodarczego na terenie Stellantis (Fiat Auto Poland) - FCA Powertrain sp. z o.o. w likwidacji w Bielsku-Białej pozwoli na utworzenie nowych miejsc pracy w zastępstwie traconych przez zaprzestanie działalności”.

W związku z powyższym, na prośbę związkowców i pracowników zaniepokojonych wizją zwolnień grupowych, zwracamy się do Państwa z wnioskiem o podjęcie wspólnych działań ze Stellantis (Fiat Auto Poland) i bezzwłoczne rozpoczęcie rozmów w sprawie statusu terenu dla realizacji najmu długoterminowego istniejących podmiotów na tym terenie i skutecznego zabezpieczenia miejsc pracy.

Potencjalny odpływ kilkunastu tysięcy miejsc z lokalnego rynku pracy (Bielsko-Biała to 170-tysięczne miasto) będzie miało katastrofalne skutki zarówno dla rodzin i ich budżetów domowych, jak i dla budżetu samorządu lokalnego. Likwidacja strefy ekonomicznej do końca 2026 r. z jednoczesnym ryzykiem przekształcenia tego terenu i konieczności relokacji firm jest zbyt dużą odpowiedzialnością, aby samorząd pozostawiony został bez wsparcia przy podejmowaniu decyzji. Pozostawienie własności terenu, na którym operuje strefa ekonomiczna podległa ministerstwu, w rękach prywatnych zamiast w zarządzaniu Skarbu Państwa było wielkim niedopatrzeniem poprzednich rządów. Obecnie utrudnia to dialog i podejmowanie skutecznych decyzji.

To ostatni moment, aby rząd włączył się w rozmowy pomiędzy stroną społeczną (organizacjami związkowymi działającymi na terenie spółek przy ul. Grażyńskiego 141 w Bielsku-Białej), zarządami spółek wynajmujących powierzchnie na tym terenie od obecnego najemcy, samorządem, właścicielem terenu Stellantis (Fiat Auto Poland) a Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Oczekujemy powołania grupy roboczej do podjęcia dialogu z uwzględnieniem wszystkich stron i wypracowania najbezpieczniejszego rozwiązania oraz utrzymania dotychczasowych miejsc pracy.

Na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1799) proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy ministerstwo posiada wiedzę o sprzedaży terenu, na którym obecnie znajduje się strefa ekonomiczna w Bielsku-Białej podległa pod KSSE, gdzie oprócz likwidowanych miejsc pracy w spółce FCA Powertrain sp. z o.o. obecnie zatrudnionych kilka tysięcy pracowników?
  2. Czy ministerstwo zwróciło się do KSSE o informacje dot. sprzedaży terenu, na którym operują obecnie podmioty w ramach specjalnej strefy ekonomicznej? Jeśli tak, jakich informacji udzieliła KSSE?
  3. Czy ministerstwo oszacowało wpływ na lokalny rynek pracy likwidacji ponad 7 tysięcy miejsc pracy w przedsiębiorstwach zlokalizowanych w strefie ekonomicznej i kilkunastu tysięcy miejsc pracy firm z nimi kooperujących? Jeśli nie, czy planowane są takie analizy związane z potencjalnym przeniesieniem istniejących miejsc pracy do innych regionów województw śląskiego i małopolskiego?
  4. Czy ministerstwo prowadzi korespondencję z samorządem (w tym z Urzędem Miejskim w Bielsku-Białej) w zakresie pozyskania strategicznego inwestora dla tego terenu w celu utrzymania jego dotychczasowego charakteru? Jeśli tak, jaka jest treść tych ustaleń?
  5. Czy ministerstwo posiada wiedzę na temat złożonej oferty wykupu tego terenu przez Polską Grupę Zbrojeniową bądź inny podmiot? Jeśli tak, na jakim etapie jest toczące się w tej sprawie postępowanie?
  6. Czy ministerstwo zamierza aktywnie włączyć się w rozmowy pomiędzy stroną społeczną (działającymi organizacjami związkowymi na terenie spółek przy ul. Grażyńskiego 141 w Bielsku-Białej), zarządami spółek wynajmujących powierzchnie na działalność gospodarczą, samorządem, właścicielem terenu Stellantis (Fiat Auto Poland) a Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną?

Proszę o odpowiedź w terminie określonym ustawą.