Interpelacja nr 1199

do ministra infrastruktury

w sprawie realizacji rządowego programu Kolej+ na odcinku Kraków-Myślenice w woj. małopolskim

Zgłaszający: Łukasz Kmita

Data wpływu: 28-01-2024

Od wielu dekad mieszkańcy małopolskich Myślenic oraz okolicznych gmin zabiegali o stworzenie nowego połączenia kolejowego w ich regionie. W ramach programu Kolej+ województwo małopolskie zgłosiło chęć współfinansowania nowej linii kolejowej łączącej stolicę powiatu myślenickiego ze stolicą Małopolski.

Warto podkreślić, że planowana nowa linia kolejowa będzie miała ważny aspekt nie tylko regionalny, ale i krajowy. Dotychczas bowiem mieszkańcy gmin położonych nieopodal Myślenic pozbawieni byli możliwości szybkiej i sprawnej komunikacji kolejowej. Po wybudowaniu ww. trasy jest niemal pewne, że podróże koleją będą bardziej konkurencyjne czasowo od podróży autobusami, a nawet własnymi pojazdami. Mieszkańcy wybiorą więc kolej jako bardziej efektywny, ale także ekologiczny środek transportu. Będzie to miało także wpływ na spadek liczby pojazdów na zatłoczonej „zakopiance“, czyli drodze krajowej nr 7, i jednoczesny wzrost bezpieczeństwa na drogach.

Już teraz w godzinach szczytów komunikacyjnych oraz w weekendy notowane są liczne zatory drogowe i utrudnienia, które powodują, że czas przejazdu na drogowym odcinku z centrum Myślenic do centrum Krakowa wynosi nawet powyżej 90 minut.

W listopadzie ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybrały firmę, której zadaniem będzie zaprojektowanie nowej linii kolejowej łączącej Kraków z Myślenicami. Zdecydowano się na wybór oferty złożonej w przetargu przez konsorcjum firm BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, na łączną kwotę niecałych 28 mln zł.

Jak informowała spółka PKP PLK, w ramach opracowania dokumentacji projektowej zostanie przygotowana inwestycja polegająca na budowie linii kolejowej pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Szlak o długości ok. 22 km będzie prowadził m.in. dwoma tunelami kolejowymi. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Z dostępu do kolei skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin – razem ok. 72 tys. mieszkańców. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Zgodnie z zapowiedziami PLK pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut. Zgodnie z założeniami z połączenia kolejowego skorzysta średnio ok. 6 tys. podróżnych na dobę. Pociągi będą kończyły bieg w samym centrum Myślenic przy estakadzie, co stwarza możliwość dogodnej przesiadki na inne środki transportu.

Trzeba także podkreślić ogromną determinację lokalnego samorządu – w sposób szczególny burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetki, który od lat zabiegał o realizację nowego połączenia kolejowego i był jego inicjatorem. Taka postawa samorządu gwarantuje zaangażowanie władz lokalnych w rozwiązywanie ewentualnych sporów, które mogą pojawić się ze strony społecznej przy realizacji tej inwestycji.

Jednak wobec wypowiedzi pana ministra Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury, wyrażonej w wywiadzie opublikowanym 22 stycznia 2024 r. przez portal Rzeczpospolita, pojawiły się obawy społeczności lokalnej – w tym także i moje – dotyczące realizacji przez rząd premiera Donalda Tuska ww. inwestycji kolejowej.

Wobec powyższego uprzejmie proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania:

  1. Czy rząd Donalda Tuska rozważa możliwość odstąpienia od realizacji budowy połączenia kolejowego z Krakowa do Myślenic w Małopolsce?
  2. Czy Ministerstwo Infrastruktury dokonało już przeglądu ww. planów inwestycyjnych dla tej linii i podtrzymuje we współpracy z samorządem wojewódzkim budowę nowego odcinka linii kolejowej Kraków–Myślenice?
  3. Czy Ministerstwo Infrastruktury widzi zagrożenie dla realizacji inwestycji polegającej na budowie linii kolejowej Kraków–Myślenice i zakończenia tego projektu – tak jak było to w planach – do roku 2029?