Interpelacja nr 1200

do ministra infrastruktury

w sprawie uruchomienia połączeń międzywojewódzkich kategorii IC łączących Śląsk i Małopolskę ze stolicą Polski przy wykorzystaniu potencjału linii kolejowej nr 62 na odcinku Bukowno-Olkusz-Wolbrom-Tunel-CMK od rozkładu jazdy 2024/2025

Zgłaszający: Łukasz Kmita

Data wpływu: 28-01-2024

Od kilku lat trwa proces modernizacji linii kolejowej nr 62 i 156 łączącej Śląsk i Zagłębie z województwem małopolskim i świętokrzyskim co – w moim przekonaniu – powinno przełożyć się na pojawienie się na tej linii połączeń międzywojewódzkich uruchamianych przez spółkę PKP IC.

Jeszcze kilka lat temu ten narodowy operator kolejowy uruchamiał połączenie kolejowe rel. Gliwice–Katowice–Jaworzno Szczakowa–Olkusz–Tunel–CMM–Warszawa/Białystok. Jednak z uwagi na znaczne pogorszenie parametrów ww. linii (ograniczenia prędkości do 30-40 km/h na znacznym odcinku) spółka PKP Intercity – przy zgodzie resortu odpowiedzialnego za kolej – zrezygnowała z organizacji połączeń międzywojewódzkich tą trasą. Wywołało to liczne głosy niezadowolenia lokalnych społeczności.

Dzięki przeprowadzonym w ostatnich latach inwestycjom przez PKP PLK, tj. przebudowy całego odc. z Jaworzna Szczakowej do Bukowna (linia 156) oraz z Bukowna przez Olkusz i Wolbrom w kierunku Charsznicy (linia 62) prędkość rozkładowa pociągów wzrosła do 100-120 km/h, przy jednoczesnym wyeliminowaniu punktowych ograniczeń prędkości oraz modernizacji stacji i przystanków kolejowych.

Wobec powyższego zasadne jest przywrócenie międzywojewódzkich połączeń kolejowych tą trasą od najbliższego rozkładu jazdy pociągów. Aby tak się stało, Ministerstwo Infrastruktury musi wprowadzić do wykazu tzw. pociągów służby publicznej trasę przez Olkusz oraz we współpracy z PKP Intercity zaplanować uruchomienie dotowanego nowego połączenia w rozkładzie jazdy 2024/2025.

Optymalnym rozwiązaniem byłoby przywrócenie pociągu IC „Augustyn Kordecki“, który kursował w rozkładzie jazdy PKP 2008/2009. W ten sposób zlikwidowana zostałaby biała plama komunikacyjna w transporcie kolejowym międzywojewódzkim. Połączenie ze Śląska (np. z Bielska-Białej, Wisły, Gliwic, Raciborza lub Rybnika przez Katowice, Mysłowice, Jaworzno, Bukowno, Olkusz, Wolbrom, Charsznicę, Kozłów i dalej CMK) gwarantowałoby nie tylko szybki czas przejazdu dla pociągu kategorii IC, ale także skomunikowałoby nowe obszary i zlikwidowałoby wykluczenie transportowe.

Uruchomienie nowego połączenia kolejowego byłoby z pewnością bardzo atrakcyjne dla mieszkańców nie tylko Śląska, ale również Bukowna, Olkusza, Wolbromia, Charsznicy, Kozłowa, gdyby zapewniony został przyjazd z tego kierunku do stacji Warszawa Centralna pomiędzy godzinami 9:00-10:00 oraz 17:00-18:00. Odjazd pociągu PKP IC z Warszawy w kierunku Śląska przez Olkusz powinien odbywać się pomiędzy godzinami 7:00-8:00 oraz 17:00-18:00.

Realny czas przejazdu pociągiem kat IC ww. trasą przez CMK dla odcinka Katowice–Warszawa Zach. oscylowałby według moich wyliczeń w granicach 3 godzin i 10 minut i stanowiłby dobrą alternatywę dla drogich i komercyjnych połączeń Expres InterCity, ale także podróży samochodem.

Wobec powyższego proszę Pana Ministra o udzielenie szczegółowych odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Czy resort infrastruktury uważa za zasadne likwidację białej plamy w komunikacji kolejowej i uruchomienie nowych połączeń kategorii IC w relacji Śląsk (Katowice) przez Bukowno, Olkusz, Wolbrom i CMK do Warszawy?
  2. Czy resort infrastruktury widzi możliwość uruchomienia dwóch par pociągów dla ww. trasy od grudnia 2024 roku jako pociągów służby publicznej?
  3. Jaki byłby optymalny rozkładowy czas przejazdu pociągu kat. IC dla poniższych odcinków przy wykorzystaniu klasycznego składu wagonowego i lokomotywy EP09/EU160 oraz składu pociągu EZT typu ED160:
    a) odcinek od st. Katowice do st. Warszawa Centralna p. Jaworzno Szczakową, Olkusz, CMK?
    b) odcinek od st. Katowice do st. Olkusz p. Jaworzno Szczakową?
    c) odcinek od st. Olkusz do st. Warszawa Centralna p. CMK i Włoszczową P.?