do ministra finansów
w sprawie działań podejmowanych przez Ministerstwo Finansów w zakresie przeciwdziałania reklamie nielegalnego hazardu i zakładów wzajemnych na globalnych platformach internetowych
Zgłaszający: Jarosław Sachajko
Data wpływu: 20-11-2023
Szanowna Pani Minister,
prowadzący w Polsce legalną i zarejestrowaną działalność operatorzy zakładów wzajemnych zwracają uwagę na fakt, że w dostępnych dla polskich użytkowników internetowych serwisach społecznościowych, a także w wyszukiwarkach internetowych stale widoczne są reklamy promujące usługi świadczone przez niezarejestrowanych w Polsce, a tym samym nielegalnych na naszym rynku bukmacherów.
W ostatnich tygodniach, w ramach jednej z konferencji, mówił o tym m.in. prezes Polskiej Izby Branży Rozrywkowej i Bukmacherskiej. Wskazywał on, że „Bardzo ważna jest też współpraca z Big Techami, takimi jak Meta, inne platformy socialowe czy np. Google. Aktualnie większość platform social media, czy też np. reklamy w ramach Google Adwords, pełne są treści nielegalnych firm kasynowych czy bukmacherskich. W żaden sposób nie jest to filtrowane, platformy nie weryfikują, co jest dopuszczone na terenie danego państwa, a co nie. Tutaj niezbędna jest współpraca regulatora z tymi platformami, zwrócenie uwagi, żeby filtrować tego rodzaju reklamy. Już samo ograniczenie skali takich reklam byłoby bardzo ważnym wsparciem dla legalnego rynku”.
O nadużyciach w tym zakresie informowały także media. W jednej z publikacji z listopada 2022 r. czytamy, że polskojęzyczne reklamy dostępne dla polskich użytkowników na portalu Facebook czy w ramach kampanii reklamowych Google wykupuje jeden z rosyjskich bukmacherów, o którym pisano w ukraińskich mediach, że ma powiązania z rosyjskimi służbami specjalnymi. Podobnie inne nielegalne w Polsce podmioty, których strony internetowe były licznie blokowane i wpisywane do rejestru stron zakazanych posiadają w mediach społecznościowych polskojęzyczne konta, sugerujące użytkownikom, że są legalnie działającymi w Polsce podmiotami.
Polska legalna branża bukmacherska mówi w tej sprawie jednym głosem, wskazując, że zaniechanie na polu walki z nielegalnym hazardem skutkuje nie tylko koniecznością prowadzenia nierównej walki o klienta przez legalne i opodatkowane w Polsce podmioty z nielegalnymi bukmacherami, ale powoduje bardzo wysokie straty budżetu państwa. Jako jedna z form skuteczniejszej walki z nielegalnym hazardem i nielegalnym zakładami wzajemnymi wskazuje się właśnie między innymi nawiązanie bardziej ścisłej współpracy pomiędzy Ministerstwem Finansów i innymi właściwymi organami państwa, a działającymi w Polsce globalnymi korporacjami prowadzącymi serwisy internetowe. Zainicjowanie w tym zakresie dialogu pomiędzy Ministerstwem, a właścicielami Facebook’a czy Google’a i wspólne ustalenie zasad w zakresie dopuszczonej na terenie Polski i skierowanej do polskich odbiorców reklamy hazardu i bukmacherki mogłoby pozwolić na drastyczne zmniejszenie liczby reklam nielegalnych bukmacherów w Internecie, a co za tym idzie zmniejszyć liczbę polskich użytkowników korzystających z usług nielegalnych dostawców usług w tym zakresie.
Zarówno przedstawiciele podmiotów działających na rynku bukmacherskim i hazardowym, w tym także Totalizator Sportowy, jak i liczne organizacje branżowe wskazują, że w celu skutecznego przeciwdziałania szarej strefie w tego typu usługach w Polsce, niezbędne jest wprowadzenie, wzorem innych państw europejskich, zmiany formy opodatkowania branży. Zastąpienie aktualnie funkcjonującego podatku obrotowego podatkiem od GGR sprawiłoby, że zdecydowanie zmniejszyłyby się korzyści finansowe dla graczy związane z korzystaniem z usług nielegalnych i nieopodatkowanych podmiotów. W efekcie doprowadziłoby to także do widocznego wzrostu przychodów Skarbu Państwa z tytułu opodatkowania branży bukmacherskiej i hazardowej.
W trakcie wspomnianej wyżej konferencji uczestnicy dyskusji „jednogłośnie stwierdzili, że branża bukmacherska jest wyjątkowa pod tym względem, bo zmiany w opodatkowaniu są oczekiwane zarówno przez samych graczy, jak i legalne firmy, a wprowadzenie podatku od GGR będzie korzystne i dla interesów fiskalnych państwa, i dla legalnych bukmacherów, i dla samych graczy”.
Także z najnowszego raportu dotyczącego szarej strefy branży hazardowej w kanale interaktywnym w Polsce przygotowanego przez firmę H2 Premium dla Totalizatora Sportowego płyną wnioski, że wprowadzenie podatku od GGR dla rynku zakładów wzajemnych spowoduje zmniejszenie szarej strefy i wzrost dochodów budżetu państwa. Autorzy raportu wskazują także, że szara strefa w Polsce rośnie rokrocznie w ujęciu nominalnym. Jak czytamy: „W 2022 r. Polacy na nielegalny hazard wydali około 1,2 mld zł, co daje rocznie średnio 1193 zł per gracz. Łączna wielkość wydatków na nielegalny hazard przyczyniła się do powstania odpływu z budżetu państwa o wielkości 558 mln zł. Oznacza to, że odpływy z budżetu państwa są coraz większe, tj. o 69,6% większe niż w 2021 r., kiedy to ich szacowana wielkość wyniosła 329 mln PLN”.
W związku z powyższym proszę Panią Minister o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: