Interpelacja nr 1461

do ministra infrastruktury, ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie przeciwdziałania rażącym naruszeniom przepisów ruchu drogowego na przejazdach kolejowych

Zgłaszający: Paulina Matysiak

Data wpływu: 14-02-2024

Szanowni Panowie Ministrowie,

12 lutego br. w pobliżu stacji kolejowej Łódź Olechów doszło do zderzenia samochodu ciężarowego z pociągiem towarowym. Przyczyną wypadku, jak potwierdziła Policja, było niezatrzymanie się kierującego tirem przed znakiem stop na przejeździe kolejowym. W efekcie tego wjechał pod nadjeżdżający pociąg towarowy i doprowadził do jego wykolejenia. Na szczęście nikt nie ucierpiał, jednak jest to już kolejne tego typu zdarzenie w kraju.

Od wielu lat prowadzona jest kampania społeczna pn. „Bezpieczny przejazd. Szlaban na ryzyko”, zwiększono również wysokość mandatów za tego typu przewinienia w ruchu drogowym. Pomimo tego praktycznie nie ma tygodnia, by w Polsce nie zdarzył się taki wypadek, a Policja nie informowała o kierujących, którzy rażąco złamali przepisy przejeżdżając przez przejazdy kolejowe mimo pulsującego czerwonego światła sygnalizatora lub omijając półrogatki.

To nakazuje zastanowić się, czy aby ostatnie podwyższenie kwoty mandatu za takie przewinienie nie było jednak zbyt skromne. Uważam, że zmiany prawne w tej kwestii powinny być aktualizowane i związane ze wzrostem wynagrodzeń w kraju. W tym momencie mandat w wysokości 2000 zł nie jest karą, która skutecznie odstrasza polskich kierowców przed rażącym łamaniem przepisów podczas przekraczania przejazdów kolejowych. W przypadku recydywy kara wzrasta o 100%, ale moim zdaniem kara już za pierwsze tego typu wykroczenie powinna być dotkliwsza, aby kierowcy zdecydowanie rzadziej decydowali się na niebezpieczne korzystanie z przejazdów kolejowych. Być może warto byłoby rozważyć obligatoryjną utratę prawa jazdy za tego rodzaju rażące naruszenie przepisów. Nie byłoby to jednak czasowe zatrzymanie uprawnień, lecz ich całkowita utrata. Wypadki na przejazdach kolejowych z udziałem kierowców mogą być tragiczne w skutkach, powodować kosztowne uszkodzenia taboru i infrastruktury, a także zakłócać ruch kolejowy. Dlatego warto sięgnąć po surowsze rozwiązania, które na dobre zniechęcą kierujących do łamania przepisów na przejeździe kolejowym.

Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1339), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Ile wypadków w skali roku miało miejsce na przejazdach kolejowych w Polsce spowodowanych winą kierowców, np. niezastosowaniem się do znaku stop lub omijaniu półrogatek, przed nowelizacją taryfikatora mandatowego?
  2. Ile wypadków w skali roku miało miejsce na przejazdach kolejowych w Polsce spowodowanych winą kierowców, np. niezastosowaniem się do znaku stop lub omijaniu półrogatek, po nowelizacji taryfikatora mandatowego?
  3. Jaki jest podział procentowy wypadków na przejazdach kolejowych z winy kierujących pojazdami drogowymi na samochody osobowe, autobusy i samochody ciężarowe?
  4. Czy planuje się kolejne zmiany w taryfikatorze mandatowym, jeśli chodzi o rażące łamanie przepisów o ruchu drogowym, a w szczególności przy przekraczaniu przejazdów kolejowych?
  5. Czy jest możliwa zmiana przepisów w taki sposób, aby za rażące złamanie przepisów o ruchu drogowym przy przekraczaniu przejazdu kolejowego kierujący obligatoryjnie tracił uprawnienia do kierowania pojazdami?
  6. Ile godzin szkolenia kursu na prawo jazdy poświęcone jest tematyce przekraczania przejazdów kolejowych? Proszę o informację z podziałem na zajęcia teoretyczne oraz praktyczne w ruchu drogowym.
  7. Czy istnieje możliwość wprowadzenia pouczeń okresowych w wymiarze np. 8 godzin raz na sześć miesięcy dla kierowców zawodowych, podczas których mogliby aktualizować swoją wiedzę na temat zmian w przepisach ruchu drogowego, a także rozważać z wykładowcą przyczyny i skutki przykładowych wypadków, w których wina leżała po stronie kierującego? Podobne pouczenia okresowe stosowane są od lat np. dla pracowników kolei.

Z wyrazami szacunku

Paulina Matysiak
Posłanka na Sejm RP