do ministra infrastruktury, ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie przeciwdziałania rażącym naruszeniom przepisów ruchu drogowego na przejazdach kolejowych
Zgłaszający: Paulina Matysiak
Data wpływu: 14-02-2024
Szanowni Panowie Ministrowie,
12 lutego br. w pobliżu stacji kolejowej Łódź Olechów doszło do zderzenia samochodu ciężarowego z pociągiem towarowym. Przyczyną wypadku, jak potwierdziła Policja, było niezatrzymanie się kierującego tirem przed znakiem stop na przejeździe kolejowym. W efekcie tego wjechał pod nadjeżdżający pociąg towarowy i doprowadził do jego wykolejenia. Na szczęście nikt nie ucierpiał, jednak jest to już kolejne tego typu zdarzenie w kraju.
Od wielu lat prowadzona jest kampania społeczna pn. „Bezpieczny przejazd. Szlaban na ryzyko”, zwiększono również wysokość mandatów za tego typu przewinienia w ruchu drogowym. Pomimo tego praktycznie nie ma tygodnia, by w Polsce nie zdarzył się taki wypadek, a Policja nie informowała o kierujących, którzy rażąco złamali przepisy przejeżdżając przez przejazdy kolejowe mimo pulsującego czerwonego światła sygnalizatora lub omijając półrogatki.
To nakazuje zastanowić się, czy aby ostatnie podwyższenie kwoty mandatu za takie przewinienie nie było jednak zbyt skromne. Uważam, że zmiany prawne w tej kwestii powinny być aktualizowane i związane ze wzrostem wynagrodzeń w kraju. W tym momencie mandat w wysokości 2000 zł nie jest karą, która skutecznie odstrasza polskich kierowców przed rażącym łamaniem przepisów podczas przekraczania przejazdów kolejowych. W przypadku recydywy kara wzrasta o 100%, ale moim zdaniem kara już za pierwsze tego typu wykroczenie powinna być dotkliwsza, aby kierowcy zdecydowanie rzadziej decydowali się na niebezpieczne korzystanie z przejazdów kolejowych. Być może warto byłoby rozważyć obligatoryjną utratę prawa jazdy za tego rodzaju rażące naruszenie przepisów. Nie byłoby to jednak czasowe zatrzymanie uprawnień, lecz ich całkowita utrata. Wypadki na przejazdach kolejowych z udziałem kierowców mogą być tragiczne w skutkach, powodować kosztowne uszkodzenia taboru i infrastruktury, a także zakłócać ruch kolejowy. Dlatego warto sięgnąć po surowsze rozwiązania, które na dobre zniechęcą kierujących do łamania przepisów na przejeździe kolejowym.
Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1339), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Z wyrazami szacunku
Paulina Matysiak
Posłanka na Sejm RP