do ministra infrastruktury
w sprawie północnej obwodnicy Starachowic w ciągu DK42
Zgłaszający: Rafał Kasprzyk, Izabela Bodnar, Agnieszka Buczyńska, Adam Gomoła, Piotr Górnikiewicz, Michał Gramatyka, Adam Luboński, Joanna Mucha, Barbara Okuła, Ewa Schädler, Piotr Paweł Strach, Mirosław Suchoń, Wioleta Tomczak, Paweł Zalewski, Żaneta Cwalina-Śliwowska
Data wpływu: 05-12-2023
Szanowny Panie Ministrze,
w nawiązaniu do:
- uchwały Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA nr 27/2023 z dnia 22.11.2023 r. w sprawie rekomendacji wariantu 3a (północnego) obwodnicy Starachowic w ciągu DK42,
- studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obwodnicy Starachowic w ciągu DK42,
- Konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 215, poz. 1585),
uwzględniając negatywne reakcje lokalnej opinii publicznej – mieszkańców miasta Starachowice,
proszę o przesłanie następujących informacji:
1. Jakie argumenty przeważyły za wyborem wariantu 3a (północnego) obwodnicy Starachowic?
2. W jaki sposób wariant 3a przyczyni się do poprawy dostępności ważnych ośrodków miejskich i obszarów istotnych dla rozwoju regionu, w tym specjalnej strefy ekonomicznej, jak podaje GDDKiA, jeśli ze studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wynika, że jest to jedyny z czterech przygotowanych wariantów, który całkowicie omija miasto?
3. Jak prezentują się wyniki pomiaru ruchu wykonane przez GDDKiA oraz jaki udział w nich ma ruch tranzytowy, który faktycznie zostanie wyprowadzony poza miasto Starachowice?
4. Jakie pozytywne skutki dla mieszkańców będzie miała budowa obwodnicy i jak wpłynie ona na natężenie ruchu miejskiego oraz przemieszczających się z północy na południe miasta i w kierunku DW756?
5. Jakie skutki środowiskowe oraz fizyczne będzie miał wariant północny obwodnicy Starachowic, jeśli chodzi o przeprowadzenie drogi przez historyczne tereny pokopalniane?
6. W jaki sposób rekomendowany wariant realizuje zapisy Konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego, w szczególności art. 13: „Strony dołożą wszelkich starań w celu włączenia kultury do polityki rozwojowej na wszystkich szczeblach” w świetle polityki zrównoważonego rozwoju i dyrektyw Unii Europejskiej z grudnia 2008 r. w tym zakresie?
7. Czy komisja wzięła pod uwagę istnienie na tym terenie tzw. szkód górniczych oraz ich wpływ na przebieg i koszty ewentualnej inwestycji?
8. Jakie działania ma zamiar podjąć GDDKiA w celu zabezpieczenia hałd pokopalnianych, które są atrakcją dla mieszkańców miasta oraz żywym dowodem na przemysłową historię miasta i regionu?
9. Skąd informacja GDDKiA o rzekomym poparciu społecznym dla rekomendowanego wariantu? Proszę o przedstawienie metodologii badań oraz uzyskanych wyników.
Z poważaniem
Rafał Kasprzyk