Interpelacja nr 2442

do ministra klimatu i środowiska

w sprawie stosowania przez przedsiębiorców regulacji dotyczących jednorazowego użytku (SUP) w kontekście zapisów ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej

Zgłaszający: Maja Ewa Nowak

Data wpływu: 28-03-2024

Szanowna Pani Minister,

ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, ma określać obowiązki przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty, zasady postępowania z odpadami powstałymi z produktów, zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej, środki służące ochronie środowiska i ochronie życia ludzi przez zapobieganie niekorzystnemu wpływowi niektórych produktów z tworzyw sztucznych, w szczególności na środowisko wodne i zdrowie człowieka, oraz zmniejszanie tego wpływu – w celu zapobiegania powstawaniu odpadów powstałych z produktów, ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz zapewnienia wysokiego poziomu odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów.

Aktualizacją tejże ustawy wprowadzono m.in. regulacje dotyczące jednorazowego użytku tzw. SUP.

W odczuciu podmiotów, które są zobowiązane do stosowania zapisów ustawy, niektóre aspekty przepisów dotyczących jednorazowego użytku (SUP), które obecnie pozostają niejasne i mogą prowadzić do ich niewłaściwej interpretacji oraz omijania, wymagają wyjaśnienia i doprecyzowania, aby umożliwić przedsiębiorcom właściwą realizację zamierzeń ustawodawcy w zakresie ograniczania negatywnego wpływu produktów jednorazowego użytku na środowisko.

W związku z powyższym zawracam się z prośbą o udzielenie szczegółowych wyjaśnień w kwestiach, które przedstawiam poniżej i udzielenia odpowiedzi na pytania.

1) Kwestia widelców pakowanych po 100 sztuk z informacją o możliwości wielokrotnego użytku - na rynku pojawiają się produkty, które mogą być klasyfikowane jako jednorazowego użytku, lecz są sprzedawane w opakowaniach z informacją o możliwości ich wielokrotnego użycia.

  1. Czy taka praktyka jest zgodna z obowiązującymi przepisami, czy też stanowi obejście regulacji dotyczących SUP?
  2. Czy widelce pakowane w zestawy po 100 sztuk, oznaczone jako wielokrotnego użytku, w rzeczywistości kwalifikują się jako jednorazowe i podlegają ograniczeniom wynikającym z przepisów o SUP?

2) Kwestia zastosowania PLA jako substytutu tworzyw sztucznych - status polilaktydu (PLA) w kontekście przepisów dotyczących SUP.

  1. Czy materiały wykonane z PLA, używane do produkcji widelców, łyżek, noży, słomek itp., są uznawane za dopuszczalną alternatywę dla tradycyjnych tworzyw sztucznych w świetle obecnych regulacji?
  2. Czy produkty wykonane z PLA mogą być nadal wprowadzane do obiegu bez naruszania przepisów o jednorazowym użytku? Jeżeli nie, to czy możliwe jest wydanie np. rozporządzenia, które jasno określi z jakich zamienników mogą korzystać przedsiębiorcy?

3) Kwestia definicji "posiłków zwykle spożywanych z pojemnika" w kontekście SUP - brak precyzyjnej definicji tego, co uznaje się za "posiłki zwykle spożywane z pojemnika". Obecny brak precyzji w tej kwestii powoduje znaczne trudności w interpretacji i stosowaniu tych przepisów przez przedsiębiorców. Przykładowo - czy sałatka śledziowa i kapusta kiszona, podawane w opakowaniach jednorazowych, podlegają regulacjom dotyczącym SUP? Czy ciasto podzielone na kawałki i oferowane w jednorazowych opakowaniach również wchodzi w zakres tych przepisów?

  1. Czy jest zatem możliwość doprecyzowania definicji "posiłków zwykle spożywanych z pojemnika" w taki sposób, aby zapisy jednoznacznie wskazywały intencje ustawodawcy i nie rodziły trudności w interpretacji i stosowaniu tych przepisów przez przedsiębiorców?

Z wyrazami szacunku

Maja Ewa Nowak
Posłanka na Sejm RP