Interpelacja nr 2698

do ministra infrastruktury

w sprawie wariantów planów budowy odcinka drogi ekspresowej S11 w woj. śląskim

Zgłaszający: Łukasz Ściebiorowski

Data wpływu: 02-05-2024

Szanowny Panie Ministrze,

w nawiązaniu do pojawiających się w przestrzeni publicznej dyskusji i opinii na temat możliwej zmiany wariantu poprowadzenia planowanego kolejnego odcinka drogi ekspresowej S11 na terenie woj. śląskiego i połączenia jej nie z autostradą A1 na węźle Piekary Śląskie, ale z drogą ekspresową S1 na węźle Pyrzowice, nadmieniam, że stanowisko zainteresowanych gmin Piekary Śląskie, Bytom, Świerklaniec, Radzionków, a także Tarnowskie Góry pozostaje niezmienne. Wspomniane zakończenie S11 powinno być na węźle A1 Piekary Śląskie, tudzież przedłużone do DK79 w Bytomiu, co jednak na obecnym etapie nie spotkało się z przychylnością Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA.

Zaniechanie poprowadzenia S11 do węzła A1 Piekary Śląskie pozostawia jako nierozwiązane obecne problemy komunikacyjne w Piekarach Śląskich na odcinku DW911 od węzła autostrady w kierunku Świerklańca, zwłaszcza na moście nad rzeką Szarlejką, który posiada tylko po jednym pasie ruchu w każdym z kierunków, co powoduje ograniczoną przepustowość pojazdów, zwłaszcza w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Jedynym celowym wariantem zakończenia S11 jest więc poprowadzenie do węzła A1 Piekary Śląskie, z uwzględnieniem sugestii i uwag wspomnianych wyżej gmin, które przytaczałem już w interpelacji nr 1052, a w szczególności:

- należy umożliwić przeprawę pieszą oraz pieszo-rowerową na wysokości wiaduktu/skrzyżowania ul. Karola Miarki i ul. Podmiejskiej do firm zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej przy ulicach Podmiejskiej, Zakładowej i Inwestycyjnej,

- należy utrzymać połączenie dla ruchu pieszego oraz rowerowego (Velostrada – projekt Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) ul. Bytomską z DW911 w kierunku Bytomia (aleja Jana Pawła II) – od skrzyżowania ul. Bytomskiej z ul. Graniczną do wiaduktu kolejowego linii kolejowej nr 131 – jest to niezbędne ze względu na ruch lokalny oraz pielgrzymkowy z kierunku Bytomia i dalszych miast,

- należy uwzględnić budowę w nowym śladzie drogi stanowiącej przedłużenie ulicy Starej (ul. Witczaka w Bytomiu), która skomunikuje istniejące przy linii kolejowej firmy oraz pozostałe tereny inwestycyjne (w sąsiedztwie południowo-zachodnich łącznic skrzyżowania A1 i S11).

Ponadto podnoszę kwestię konieczności zastosowania odpowiednich rozwiązań projektowych ronda przy węźle Radzionków w ciągu drogi wojewódzkiej DW911 (ul. Bytomska, ul. Obwodnica Zachodnia/ul. Anieli Krzywoń), uwzględniających wzmożony ruch pojazdów, poprzez dostosowanie jego średnicy i liczby pasów celem umożliwienia bezkolizyjnego ruchu i uniknięcia czasochłonnych zatorów w godzinach szczytu.

Pragnę zaznaczyć, że konieczne jest utrzymanie połączenia drogi wojewódzkiej DW911 z drogą powiatową nr 9214S (ul. Papieża Jana Pawła II) celem umożliwienia dojazdu do centrum miasta Piekary Śląskie. Gmina Bytom wybudowała północną obwodnicę miasta, która stanowi przedłużenie DK88 na granicy z Piekarami Śląskimi. Łączy się z ul. Podmiejską, następnie DW911 w Piekarach Śląskich wraca do Bytomia i kończy się na DK79.

Wyrażam nadzieję, że dalsze prace nad budową S11 będą prowadzone z uwzględnieniem potrzeb komunikacyjnych i dalszego rozwoju lokalnych samorządów.

Połączenie S11 bezpośrednio do S1 oczywiście może być rozpatrywane, ale jako odnoga – droga alternatywna.

Wobec powyższego proszę o informację: Na obecnym etapie jaki jest przebieg S11 i jej zakończenie – na którym węźle na terenie województwa śląskiego jest brane pod uwagę w dalszych pracach przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad?