Interpelacja nr 274

do ministra zdrowia

w sprawie ujednolicenia interpretacji przepisów dotyczących finansowania zespołów ratownictwa medycznego

Zgłaszający: Joanna Mucha

Data wpływu: 18-12-2023

Szanowna Pani Minister,

do biur poselskich wpływają pisma ze szpitali oraz stacji pogotowia ratunkowego w sprawie niekorzystnej dla tych placówek interpretacji przepisów dotyczących ich finansowania.

Przyjęta w 2006 roku ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym określiła dwa rodzaje zespołów ratownictwa medycznego:

1) zespoły specjalistyczne, w skład których wchodzą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym lekarz systemu oraz pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny;
2) zespoły podstawowe, w skład których wchodzą co najmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych będące pielęgniarką systemu lub ratownikiem medycznym.

Nowelizacja ustawy spowodowana pandemią COVID-19 zmieniła zapisy dotyczące zespołu specjalistycznego. Dodany zapis umożliwił funkcjonowanie zespołu specjalistycznego bez lekarza (art. 36a ust. 1. W okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w skład zespołu specjalistycznego mogą wchodzić trzy osoby posiadające kwalifikacje wymagane dla ratownika medycznego lub pielęgniarki systemu). Wprowadzony zapis umożliwił prawidłowe funkcjonowanie ratownictwa medycznego w trudnym okresie pandemii. Dysponenci ratownictwa medycznego zapewnili dodatkową kadrę kierowników medycznych i skutecznie realizowali zadania ustawowe.

Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego spowodowało całkowitą zmianę zasad pracy zespołów specjalistycznych. Dysponenci zgodnie z harmonogramem pracy byli przygotowani na zespoły z trzema ratownikami medycznymi, zaś zgodnie z przywróconym prawem, jednego z ratowników miał zastąpić lekarz. Rzeczą niewykonalną było pozyskać kilkuset lekarzy w ciągu zaledwie kilku dni. Nieakceptowalne społecznie byłoby także natychmiastowe zwolnienie z pracy ratowników.

Ministerstwo Zdrowia zachęcało, w przypadku braku lekarza, do utrzymywania zespołów specjalistycznych w składzie trzech ratowników medycznych. Intencją stron było zatrzymanie w systemie państwowego ratownictwa medycznego ratowników medycznych. Jednocześnie trwały rozmowy strony społecznej z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia w sprawie finansowania takiego rozwiązania. Ministerstwo wprowadziło nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Zmiana tego rozporządzenia miała zapewnić finansowanie zespołów w składzie trzech ratowników medycznych jako zespołów specjalistycznych. Zmiany te wprowadzono w życie nowelizacją z dnia 11 października 2023 r. ww. dokumentu (Dz.U.2023.2186). Niestety, przyjęty zapis jest inaczej interpretowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia. NFZ odstąpił od naliczania kar, ale jednocześnie odmawia zapłaty za trzecią osobę w zespole, stojąc na stanowisku, że ma to być lekarz i zastępowanie go przez ratownika medycznego nie ma uzasadnienia. Odmienne interpretacje zapisów przez MZ i NFZ stworzyło ogromny problem. Bez zapłaty za rzeczywiście poniesione koszty stacje pogotowia będą musiały natychmiast zrezygnować z trzeciego ratownika w zespole specjalistycznym. Oznacza to także zwolnienie kilkuset ratowników medycznych.

W związku z powyższym, dysponenci ratownictwa medycznego zwracają się z prośbą o ujednolicenie interpretacji przepisów poprzez wskazanie, że od 19.10.2023 roku w przypadku zapewnienia w składzie zespołu specjalistycznego trzech osób uprawnionych do wykonywania czynności ratunkowych dysponent otrzymywał ryczałt dobowy należny dla specjalistycznego zespołu ratownictwa medycznego. W związku z powyższym proszę o rozpatrzenie powyższej propozycji rozwiązania problemu.

Proszę o informację: Czy proponowane rozwiązanie jest możliwe do wprowadzenia?

Z poważaniem

Joanna Mucha
Posłanka na Sejm RP