10. kadencja, 10. posiedzenie, 1. dzień (24-04-2024)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (druki nr 269, 269-A i 292).

Poseł Piotr Górnikiewicz:

    Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Przedstawię stanowisko klubu Polska 2050 wobec rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej.

    Zdajemy sobie sprawę z tego, jak istotne jest właściwe i przemyślane zarządzanie ukierunkowane na budowanie strategii planu rozwoju oraz podział kompetencji i obowiązków mających na celu efektywne i sprawne działanie państwa polskiego. Podział kompetencji zaproponowany w przedmiotowym projekcie usprawni m.in. proces planowania, wdrażania oraz podejmowania decyzji w przypadku kluczowych sektorów działów administracji rządowej, w tym z zakresu niezwykle istotnych dla naszego kraju materii, jakimi są energetyka jądrowa, szeroko rozumiana gospodarka surowcami energetycznymi oraz paliwami.

    Omawiany projekt ma na celu usprawnienie realizacji zadań związanych z surowcami energetycznymi, paliwami oraz energetyką jądrową wykonywanych przez administrację rządową. Jego przyjęcie uporządkuje i poprawi podział kompetencji w istotnych obszarach działania administracji rządowej. Projekt przewiduje m.in. usystematyzowanie zakresu przedmiotowych działów administracji rządowej takich jak energia, gospodarka, gospodarka złożami kopalin i klimat.

    Projekt przewiduje także zmiany przepisów kompetencyjnych w niektórych obszarach działania administracji rządowej. Zakłada, że dotychczasowe zadania prezesa Rady Ministrów dotyczące pomocy Polonii i Polakom za granicą przejmie minister właściwy do spraw zagranicznych, nadzoru nad Rządową Agencją Rezerw Strategicznych przejmie minister właściwy do spraw wewnętrznych, nadzoru nad Polskim Instytutem Ekonomicznym przejmie minister właściwy do spraw finansów publicznych. Dotychczasowe zadania ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego dotyczące zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej przejmie minister do spraw równości, zadania związane z polityką senioralną przejmie minister do spraw polityki senioralnej, a zadania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w zakresie zadań dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego przejmie minister właściwy do spraw transportu.

    Projekt zakłada także likwidację Rządowego Centrum Analiz, którego zadania będą realizowane przez komórki organizacyjne Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zmiana dotycząca likwidacji Rządowego Centrum Analiz jest podyktowana koniecznością usprawnienia i racjonalizacji rządowego procesu legislacyjnego. Zadania przypisane innym organom i podmiotom uczestniczącym w rządowym procesie legislacyjnym są wystarczające do zapewnienia właściwej koordynacji działalności Rady Ministrów, prezesa Rady Ministrów oraz innych organów administracji rządowej w zakresie opracowania analiz dotyczących kluczowych polityk publicznych.

    Kolejna projektowana zmiana dotyczy przekazania zadań i kompetencji prezesa Rady Ministrów w zakresie nadzoru nad funduszami: Funduszem Reprywatyzacji, Funduszem Inwestycji Kapitałowych, Funduszem Przeciwdziałania COVID-19 i Funduszem Pomocy ministrom odpowiedzialnym za określone działy administracji rządowej.

    Konsekwencją zmian wprowadzonych w zakresie kompetencji ministra do spraw równości jest zniesienie pełnomocnika rządu do spraw równego traktowania. Przewiduje się także zmiany mające wesprzeć podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Planowane są również zmiany organizacyjne dotyczące Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości.

    Przy wprowadzaniu powyższych zmian wskazana jest optymalizacja struktur funkcjonowania administracji rządowej z jednoczesnym uwzględnieniem konieczności zapewnienia racjonalnego i efektywnego wykorzystania kadry urzędniczej. Dlatego też zakłada się, że przejęcie kompetencji nastąpi wraz z przejęciem pracowników odpowiedzialnych za wykonywanie poszczególnych zadań.

    Ważnym punktem zawartym w przedłożonym projekcie i proponowanej do niego autopoprawce jest określenie w ramach działu klimat zadania wskazującego na osiąganie neutralności klimatycznej, w szczególności z wykorzystaniem technologii wodorowej, biokomponentów i biopaliw ciekłych.

    Należy zauważyć, że osiągnięcie celów transformacji klimatycznej uzależnione jest od zwiększenia wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Warunkiem rozwoju OZE jest zapewnienie możliwości magazynowania nadwyżek energii, w szczególności w przypadku wodoru. Wodór, biokomponenty i biopaliwa są narzędziami rozwoju gospodarki niskoemisyjnej i przestawiania sektora energetyki transportu na zielone, ekologiczne technologie. Znaczenie roli wodoru w transformacji energetycznej wynika z jego wszechstronnych właściwości. Może on stanowić surowiec, paliwo, nośnik lub magazyn energii. Ponadto wodór znajduje szerokie zastosowanie w sektorach energii, transportu i przemysłu.

    Z powodu umiejscowienia zadań związanych z osiąganiem neutralności klimatycznej z wykorzystaniem technologii wodorowej w dziale klimat konieczne zdaje się pozostawienie kompetencji ministra właściwego do spraw klimatu do wydawania rozporządzenia z art. 62a ustawy o odnawialnych źródłach energii regulującego wymagania w zakresie wodoru odnawialnego.

    Z uwagi na konieczność ustalenia rzeczywistej ilości wodoru odnawialnego wytworzonego z odnawialnych źródeł energii, transportowanego środkami transportu innego niż sieci gazowe rozporządzenie określa wymagania dotyczące pomiarów, rejestracji i sposobu obliczania ilości wodoru odnawialnego.

    Wymagania określane są w celu wydawania gwarancji pochodzenia, które zapewniają odbiorcom wodoru instrument gwarantujący (Dzwonek) prawo do informacji o tym, czy i w jakim zakresie dostarczony wodór pochodzi ze źródeł odnawialnych. Rozporządzenie to jest kluczowym narzędziem dla wsparcia rozwoju wykorzystania wodoru ze źródeł odnawialnych, co pozwoli osiągnąć wyznaczone cele transformacji klimatycznej.

    Z uwagi na powyższe proponowane zmiany przyjęcie projektu jest zasadne. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia