10. kadencja, 10. posiedzenie, 3. dzień (26-04-2024)
14. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu naprawy ładu korporacyjnego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa (druk nr 261).
Poseł Marek Gróbarczyk:
Dziękuję bardzo.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Dzięki naszym rządom stworzyliśmy unikatowe rozwiązanie, czyli emisję obligacji dłużnych i kapitałowych, które pozwoliło na pozyskanie przez spółki Skarbu Państwa kapitału potrzebnego na inwestycje. I tak Port Gdynia uzyskał ok. 600 mln zł na budowę falochronu zewnętrznego dla portu zewnętrznego, port Szczecin-Świnoujście blisko 650 mln na budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu, zaś Stocznia Szczecińska blisko 200 mln na budowę doku pływającego. Polska Żegluga Morska i Polska Żegluga Bałtycka uzyskały 1 mld zł na budowę promów dla poszerzenia swojej floty. Polska Żegluga Bałtycka uzyskała też 140 mln na zakup promu (Dzwonek) ˝Varsovia˝, który za chwilę wejdzie do użytku. Pytanie moje dotyczy tego, czy państwo chcecie realizować i kontynuować tę politykę wsparcia spółek z budżetu państwa, czy wrócicie do koncepcji Donalda Tuska z 2008 r., który zlikwidował duże obszary gospodarki morskiej. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia