11. kadencja, 11. posiedzenie, 1. dzień (08-05-2024)

2. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 341).

Poseł Sławomir Ćwik:

    Szanowny Panie Marszałku! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Polska 2050 przedstawić stanowisko do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw, określanej na potrzeby tej nowelizacji ustawą o KSeF, czyli o Krajowym Systemie e-Faktur.

    Oczywiście przedstawiana tutaj idea uszczelnienia systemu podatkowego i przeciwdziałania wyłudzaniu VAT jest ze wszech miar słuszna i należy ją wprowadzać. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że przedsiębiorcy w Polsce muszą mieć pewność, że będą mogli bez przeszkód prowadzić działalność, czyli wystawiać faktury. Bo na tym przede wszystkim polega działalność wszystkich przedsiębiorców - oni muszą wystawiać faktury, muszą dokonywać sprzedaży. Jeżeli miałby być wprowadzony system, który nie byłby idealny, który mógłby wpływać na to, że przedsiębiorcy nie mogliby swobodnie wystawiać faktur, działoby się to z opóźnieniem, zajmowałoby zbyt wiele czasu, powodowałoby jakiekolwiek utrudnienia, to byłoby to zabójcze dla polskiej gospodarki, ponieważ byłaby utrudniona podstawowa kwestia prowadzenia tej działalności, czyli wystawianie faktur. Dlatego całkowicie zgadzam się ze stanowiskiem, że jeżeli ministerstwo w wyniku audytu stwierdziło, że ten system nie jest skalowalny, nie jest przygotowany do tego, aby przedsiębiorcy mogli swobodnie i bez utrudnień wystawiać faktury, to nie może on być wprowadzony ze skutkiem od 1 lipca 2024 r., ponieważ to zagrażałoby polskim przedsiębiorcom. Ta okoliczność uzasadnia odroczenie wejścia w życie tej ustawy i prowadzenie dalszych prac, które zapewnią, że ten system będzie właściwy. Nie jest to rozwiązanie powszechne we wszystkich krajach europejskich, zostało wprowadzone tylko w kilku krajach. Prawdopodobnie w niektórych nie zostało wprowadzone ze względu na te same problemy, mianowicie chodziło o to, żeby nie wpływać na możliwość prowadzenia działalności przez przedsiębiorców.

    Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez posła Kowalskiego w imieniu klubu Prawa i Sprawiedliwości, to, panie pośle, przyznam, że jest ono dla mnie całkowicie niezrozumiałe. Otóż stwierdził pan, że Prawo i Sprawiedliwość wprowadziło JPK i split payment, tylko jak zostało to już panu wyjaśnione, JPK wprowadził poprzedni rząd, a split payment także został przygotowany przez poprzedni rząd. Państwo mieliście 8 lat na dokończenie i wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur i tego nie zrobiliście (Oklaski), chociaż jak pan sam potwierdza, było to bardzo istotne dla uszczelnienia systemu podatkowego i miało bardzo duży wpływ na dochody Skarbu Państwa. Dlaczego rząd Prawa i Sprawiedliwości nie przygotował tego, co trzeba było zrobić, i tego nie wprowadził, a jedynie potrafi się chwalić tym, co zostało przygotowane i wprowadzone przez rząd poprzedni.

    Wspomina pan kwestię mafii VAT-owskich. Owszem, tak jak powiedział pan poseł Cichoń, mafia VAT-owska była w Ministerstwie Finansów, w państwa Ministerstwie Finansów. To państwa dyrektorzy zorganizowali mafię VAT-owską w samym sercu Ministerstwa Finansów i korzystając z wiedzy, którą posiadali, wyłudzali pieniądze ze Skarbu Państwa z pokrzywdzeniem wszystkich Polek i Polaków.

    Mówi pan o walce z mafiami VAT-owskimi. Chciałbym jedynie przypomnieć, że to państwa rząd nie chciał przystąpić do Prokuratury Europejskiej, która ściga mafie VAT-owskie przy wszystkich transakcjach transgranicznych. Blokowali to państwo, aby nie można było skutecznie ścigać mafii VAT-owskich. Dlaczego? To jest bardzo zasadne pytanie, panie pośle.

    Podsumowując, jeżeli KSeF nie będzie idealny i nie będzie można swobodnie prowadzić działalności gospodarczej i wystawiać faktur, to nie tylko powinien być odroczony, tak jak jest w propozycji tej ustawy, ale nigdy nie może wejść w życie i ograniczać prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Dziękuję. (Oklaski)

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska)


Przebieg posiedzenia