11. kadencja, 11. posiedzenie, 1. dzień (08-05-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 342).

Poseł Ryszard Wilk:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Powszechnie wiadomo, że obywatele Ukrainy, którzy licznie przyjechali do Polski, są objęci wsparciem socjalnym. Chodzi tutaj o 500+ czy 800+ oraz rodzinny kapitał opiekuńczy. I wydaje się zasadne, że ci, którzy tutaj uczciwie pracują, płacą podatki oraz składki, są beneficjentami tych programów. Gorzej z tymi, którzy tutaj nie pracują czy w ogóle nie przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na ścianie wschodniej wielu włodarzy miast, takich jak Ustrzyki Dolne czy Przemyśl, wskazywało na istną turystykę zasiłkową polegającą na tym, że obywatele Ukrainy przyjeżdżają tutaj się rejestrować do tej pomocy, wracają do siebie na Ukrainę, a później wysyłają kurierów z kartami do bankomatów, którzy pobierają te nienależne oczywiście świadczenia. W 2022 r. dla przykładu ZUS cofnął 80 tys. nienależnie wypłacanych świadczeń tym Ukraińcom, którzy do tego prawa nie mieli.

    I pytanie może nie bezpośrednio, ale pośrednio dotyczące tej ustawy: Czy ZUS ze Strażą Graniczną wypracowały w końcu narzędzie do tego, aby (Dzwonek) eliminować te nienależne świadczenia? Ile mamy udokumentowanych takich nienależnie pobieranych świadczeń? Czy ta liczba się zmniejsza, czy zwiększa? Czy dochodzi do nienależnego pobierania tylko 500+, 800+, czy także rodzinnych kapitałów opiekuńczych? Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia