11. kadencja, 11. posiedzenie, 1. dzień (08-05-2024)

6. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 268 i 335).

Poseł Mirosław Adam Orliński:

    Szanowny Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Wysoka Izbo! Ja też mogę potwierdzić słowa kolegi posła Sławomira Ćwika, bo uczestniczyliśmy w tych komisjach. Zresztą tak to się ułożyło. Obecny poseł Trela także wie, że często posiedzenia komisji finansów są połączone. Dzisiaj także odbędą się o tej samej godzinie posiedzenia komisji gospodarki i finansów. Rzeczywiście takie zdarzenie miało miejsce. I tutaj mogę potwierdzić słowa pana posła Ćwika. (Oklaski)

    Szanowni Państwo! Zgodnie z uzasadnieniem projekt dotyczy zapewnienia spójności przepisów krajowych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/821 ustanawiającym obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw dla unijnych importerów minerałów - mamy tam te minerały wymienione - z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka, a także rozporządzeniem Parlamentu Europejskiej i Rady 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii Europejskiej lub wywożonych z Unii Europejskiej. Jak już było tu dzisiaj powiedziane, 12 kwietnia tego roku odbyło się pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu. Następnie była praca właśnie na wspomnianym już połączonym posiedzeniu komisji finansów, aktywów i energii. Te zmiany były w sposób dość szczegółowy omawiane, pan poseł Ćwik wymienił je dokładnie. Projekt ma na celu przede wszystkim zapewnienie spójności prawa i implementację do przepisów krajowych przepisów rozporządzenia właśnie Parlamentu Europejskiego i Rady. Trzeba zaznaczyć, że te wymienione rozporządzenia prawa unijnego już obowiązują. Dostosowanie do polskiego porządku prawnego jest konieczne.

    W ustawie zapisano, że na poziomie krajowym za funkcję organu odpowiedzialnego za skuteczne wdrożenie tego rozporządzenia, prowadzenie tych wszystkich kontroli tam wymienionych wobec importerów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonywanie zadań wynikających z tego rozporządzenia będzie odpowiedzialna Krajowa Administracja Skarbowa. W ustawie dokonano odpowiednich zapisów w tych artykułach. Kontrola powinna być prowadzona z zastosowaniem przepisów o kontroli celno-skarbowej. Opisano procedury, możliwości postępowania, odwołania się od tych decyzji. Ma to na celu przede wszystkim zapewnienie, że unijni importerzy minerałów lub metali wypełnią te obowiązki wynikające właśnie z tego rozporządzenia. Ci importerzy będą także otrzymywać odpowiednią informację o braku naruszeń lub informację o tym, że ewentualne naruszenia nastąpiły i zastosowano odpowiednie do tego kary. Drugie rozporządzenie przewiduje cały system kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii Europejskiej lub wywożonych z Unii Europejskiej mający na celu dopełnienie ram prawnych w celu zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zgodnie z prawem europejskim, żeby ten system był szczelny, przejrzysty, klarowny, żeby dokładnie określał kwoty, deklaracje, formy zgłoszenia tego, co jest niezbędne, żeby ten porządek prawny był w taki sposób, można powiedzieć, spójny, zamknięty.

    Podsumowując, chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o te dwa projekty, które są przedstawione, jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga będziemy głosować za przyjęciem tego projektu. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia