11. kadencja, 11. posiedzenie, 1. dzień (08-05-2024)
6. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 268 i 335).
Poseł Tomasz Trela:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Oczywiście potwierdzam to, co koledzy tutaj mówią, bo dokładnie tak się pan poseł Suski zachował jak teraz. Powiedział kilka nieprzemyślanych rzeczy, zabrał teczkę i wyszedł. Tak też zrobił na posiedzeniu komisji w sprawie tego projektu ustawy. Po prostu nie chciało mu się najzwyczajniej w świecie nad tym pracować.
Mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu parlamentarnego Lewicy wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw, druk nr 268.
Projekt ustawy jest dostosowaniem polskiego prawa do prawa unijnego, dokładnie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, co jako członek Wspólnoty mamy obowiązek zrobić. Przedmiotowa ustawa dotyczy obowiązków państw Unii w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw unijnych importerów cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 23 października 2018 r. w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii. Za wdrożenie i realizowanie postanowień rozporządzenia będzie odpowiedzialna Krajowa Administracja Skarbowa jako organ krajowy posiadający odpowiednie kompetencje, fachową wiedzę oraz doświadczenie. Chodzi o wykluczenie z rynku nieuczciwych przedsiębiorców, importerów minerałów lub metali, niestosujących się do obowiązującego w Unii Europejskiej prawa. Wykluczeniu albo ograniczeniu do minimum działalności takich podmiotów będą służyć kontrole ex post oraz dotkliwie, jak się wydaje, kary finansowe. Kontrole zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem będą prowadzone w roku bieżącym za rok poprzedni, w 2024 r. za rok 2023. Organ kontrolny będzie prosił o przedłożenie stosownych dokumentów potwierdzających przestrzeganie przepisów, a także ich uzupełnienie, jeśli stwierdzi braki. Organ kontrolujący w razie stwierdzenia uchybień będzie wzywał do ich usunięcia w określonym terminie i będzie nakładał kary finansowe w wysokości od 1000 zł do 500 tys. zł. Taka duża rozpiętość kary wydaje się właściwa, ma za zadanie działać odstraszająco, a także różnicować ukarane podmioty, bowiem kara musi być adekwatna do przewinienia. Ustawa nie ustala czasu trwania kontroli. Chodzi o to, by dać przedsiębiorcy realny czas na usunięcie ewentualnych niedociągnięć. Od kary będzie oczywiście możliwość odwołania w ciągu 14 dni, a zapłacić karę trzeba będzie w ciągu 7 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji. Tak szczegółowo wskazane terminy uniemożliwiają przewlekłość postępowania. Wprowadzone zmiany uwzględniają i ujednolicają także system kontroli środków pieniężnych przewożonych przez Unię. Dotyczy to osób fizycznych przewożących co najmniej 10 tys. euro.
Każda taka osoba będzie musiała złożyć stosowną deklarację oraz na wezwanie organu udostępnić środki do kontroli. Zadanie kontrolowania deklaracji będzie powierzone naczelnikowi urzędu celno-skarbowego. Za uchylanie się od tego obowiązku lub przekazywanie informacji niepełnych, niedokładnych także przewidziana jest kara wystarczająco surowa, by odstraszała.
Implementacja prawa unijnego jest obowiązkiem każdego z krajów Wspólnoty, ale wydaje się, że każdemu z państw powinno zależeć na takich regulacjach, które wyeliminują nieuczciwych przedsiębiorców, a co za tym idzie, będą premiować tych przestrzegających przepisów.
Klub parlamentarny Lewicy popiera przedmiotowy projekt ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia