11. kadencja, 11. posiedzenie, 1. dzień (08-05-2024)
9. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy (druk nr 296).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański:
Dziękuję bardzo.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Posłowie! O ile dobrze rozumiem, panie przedstawicielu wnioskodawców, nadrzędnym celem tej ustawy jest stworzenie wyborcom, którzy w dniu wyborów nie mogą z różnych obiektywnych przyczyn zagłosować, możliwości oddania głosu, czyli umożliwienie im tzw. pełnego uczestnictwa w święcie demokracji, wykorzystując atut bezpośredniości i czynnego głosowania. Natomiast ostatnia wypowiedź pana posła Webera to znowu szukanie dziury w całym. Jeśli chodzi o tzw. skręcanie wyborów, to przychodzi mi do głosy stare powiedzenie: głodnemu chleb na myśli.
Sądzę, szanowni państwo, że cała dyskusja nad tym projektem poselskim jest dopiero inicjacją szerszego dialogu, szerszego konceptu. Jest próbą spojrzenia na zmiany w Kodeksie wyborczym przy współudziale wielu partnerów, np. oczywiście Państwowej Komisji Wyborczej, bo nie wyobrażam sobie pracy w podkomisji z wyłączeniem tego organu, który wszak odpowiada za sprawne przeprowadzanie wyborów. Oczywiście liczę na to, że będą prowadzone również szerokie konsultacje z podmiotami, z organizacjami samorządowymi, które również mają doświadczenie. Z całą pewnością będą miały duży wkład w przygotowanie dobrych rozwiązań, które sprawią, że proces głosowania będzie powszechny, dostępny, uczciwy, bezpieczny, a przede wszystkim żeby każdy, kto chce, mógł wziąć w nim udział. Nikt mi nie powie, szanowni państwo, że na tym etapie możliwość głosowania korespondencyjnego jest czymś nadzwyczajnym. Przecież do 2018 r. była to podstawowa forma uzupełniająca wybory. Nikt wtedy nic nie mówił, nie narzekał, wszystko było w sposób poprawny, legalny i pod pełną kontrolą przeprowadzane.
Szanowni Państwo! Musimy powrócić do możliwości głosowania korespondencyjnego na terenie kraju, ale również za granicą oraz na statkach morskich, żeby każdy, kto chce, mógł uczestniczyć w wyborach. Oczywiście musimy również utrzymać możliwość głosowania korespondencyjnego dla osób niepełnosprawnych w wyborach na wójta, burmistrza i prezydenta.
Szanowni Państwo! Czuję się również w obowiązku poinformowania Wysokiej Izby, że w obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem stanowiska rządu. Jak państwo wiecie, głosowanie Polaków za granicą to obszar zarezerwowany dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Komponent związany z operatorem pocztowym, jakim jest Poczta Polska, w procedurze przeprowadzania wyborów korespondencyjnych... To jest zarezerwowane dla Ministerstwa Aktywów Państwowych. Tak że czekamy na opinię tych dwóch resortów, żeby komplementarnie przedstawić państwu stanowisko rządu w tej sprawie.
Tak jak państwu wspomniałem, do 2018 r. wybory korespondencyjne były powszechne, a akceptacja społeczna dla nich była bardzo wysoka. Ja również zapowiadam, szanowny panie pośle wnioskodawco, że korzystając z okazji otwarcia ustawy - Kodeks wyborczy, będę wnosił pewne założenia, które powinny wpłynąć... One będą korespondować z pańskimi założeniami i propozycjami, które mają wpłynąć na ulepszenie i dostępność głosowania w procedurze wyborów.
Tak że, szanowni państwo, uważam, że na tym etapie głębsze zaglądanie do tej ustawy jest niepotrzebne. Wymieniać poglądy i ścierać się będziemy, mam nadzieję, podczas prac podkomisji. Cieszę się, ponieważ moje doświadczenie, jeśli chodzi o prace parlamentarne w tej kadencji, pokazuje, że praca nad każdym projektem, nad którym pracuje odpowiednia grupa doświadczonych osób w odpowiednim horyzoncie czasowym, przynosi doskonałe efekty. Jestem przekonany, że cała sala zagłosuje za tymi poprawkami, za tymi rzeczami, które wpłyną na powszechność i dostępność wyborów w Polsce. Dziękuję serdecznie. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia