11. kadencja, 11. posiedzenie, 3. dzień (15-05-2024)

17. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (druki nr 342 i 374).

Poseł Krzysztof Ciecióra:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoki Sejmie! Oczywiście Ukraińcom w tej sytuacji, jaka dalej panuje na terenie ich kraju, należy pomagać. Musimy to robić oczywiście mądrze, z głową.

    Natomiast mnie interesuje temat związany z oświatą. Prosimy o odpowiedź na pytanie, ile dzieci ukraińskich jest właśnie w polskim systemie oświaty. Jak ma wyglądać również ten system nauki języka polskiego osób, które nie chodzą do szkoły, ale chcą pracować, chcą zdobyć zatrudnienie na rynku pracy w Polsce? Bardzo bym chciał wiedzieć, jak będzie ten system zdobywania kompetencji językowych wyglądać, kto będzie go prowadzić, jaki jest budżet na to przewidziany. Chciałbym też się dowiedzieć, jaka jest obecnie szacunkowa liczba osób z Ukrainy, które uciekły przed wojną, i jaki jest również wskaźnik zatrudnienia tych osób, czyli krótko mówiąc, ile osób, które uciekły przed wojną, pracuje w Polsce, a ile np. opiekuje się dziećmi, ile osób to są osoby starsze, niepełnosprawne, które nie mogą takiej pracy wykonywać. (Dzwonek) Bardzo bym prosił o odpowiedź na te pytania również na piśmie. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia