11. kadencja, 11. posiedzenie, 3. dzień (15-05-2024)
17. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (druki nr 342 i 374).
Poseł Marcin Józefaciuk:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Uczniowie! Bez wątpliwości wsparcie dzieci i młodzieży uchodźczej przebywających w Polsce jest niezwykle ważne, a w dużej części projekt ten dotyczy właśnie dzieci i młodzieży. Niezwykle ważna jest dodatkowa osoba, która w szkole zaopiekuje się właśnie tą młodzieżą, ale również ich opiekunami. Rozumiem, że dlatego sugerowane jest powstanie nowego zawodu: asystenta międzykulturowego. Do tej pory dyrektorzy zatrudniali pracownika do pracy z młodzieżą cudzoziemczą z dofinansowaniem z PUP na roboty publiczne na 6 miesięcy. W klasyfikacji zawodów i specjalności istnieje już stanowisko nauczyciela asystenta dziecka cudzoziemca pod kodem 531201. Zadania takiej osoby to wspieranie integracji dzieci cudzoziemców w szkole, zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom wymagającym szczególnego wsparcia ze względu na słabą znajomość języka polskiego. W klasyfikacji istnieje również stanowisko asystenta nauczyciela w szkole pod kodem 531204.
Jaki jest planowany opis zawodu i zadania asystenta międzykulturowego w klasyfikacji zawodów oraz jakie będą różnice pomiędzy pomocą nauczyciela czy asystentem nauczyciela dziecka cudzoziemca? (Dzwonek) Czy asystent międzykulturowy będzie etatem objętym subwencją oraz czy będzie to stanowisko obsługowo-administracyjne czy pedagogiczne? Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia