11. kadencja, 11. posiedzenie, 3. dzień (15-05-2024)

22. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (druki nr 320 i 375).

Poseł Sprawozdawca Michał Krawczyk:

    Bardzo dziękuję.

    Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które obradowały wspólnie, o projekcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw, druki nr 320 i 375.

    Szanowni Państwo! Przedmiotowy projekt ustawy powstał w celu usprawnienia wdrażania i realizacji Krajowego Planu Odbudowy, w tym w zakresie dodatkowych środków przyznanych Polsce w grudniu 2023 r. Konieczne jest wprowadzenie zmian w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz dodanie do niej nowych przepisów.

    Szanowni Państwo! W tym momencie Polska ma już ponad 2-letnie opóźnienie w zakresie wdrażania Krajowego Planu Odbudowy i wydawania przyznanych jej środków z Krajowego Planu Odbudowy. To opóźnienie wynika z kilku kwestii: łamania praworządności przez rząd Mateusza Morawieckiego - te środki zostały wstrzymane - i niezłożenia przez rząd Mateusza Morawieckiego wniosku o środki z KPO.

    Widzimy, obserwujemy mapy Europy, mapy Unii Europejskiej, które są całe obsiane - wszystkie państwa są obsiane - inwestycjami realizowanymi ze środków krajowych planów odbudowy. W Polsce te inwestycje nie są w takiej skali realizowane właśnie z tych powodów, o których państwu powiedziałem. Musimy przyspieszyć, musimy przyjąć projekt ustawy, który umożliwi sprawniejsze, szybsze wydawanie środków z Krajowego Planu Odbudowy po 2-letnim opóźnieniu, które wygenerował rząd Mateusza Morawieckiego.

    Szanowni Państwo! Zmiany, które są proponowane w ustawie, po pierwsze, umożliwią podpisywanie i rozliczanie umów euro dla przedsięwzięć finansowanych z części pożyczkowej KPO, a dotyczących budowy morskich farm wiatrowych. Przedstawiciele ministerstwa podczas posiedzenia obu połączonych komisji poinformowali, odpowiadając na liczne pytania posłów PiS-u, że podpisywanie umów związanych z prowadzeniem rozliczeń w euro nie będzie stanowić obowiązku, a stanowić będzie jedynie możliwość - po to, żeby ten rodzaj inwestycji mógł być realizowany sprawniej i szybciej, kiedy będzie taka potrzeba.

    Ustawa przewiduje także stworzenie podstawy prawnej do zaciągania zobowiązań przez podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji, na wzór tej ustalonej dla programów polityki spójności w ustawie o finansach publicznych. Ustawa dodaje także przepisy wykonujące rozporządzenie o Społecznym Funduszu Klimatycznym, zmieniając ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawę o działach administracji rządowej.

    Ustanowiony jest także nowy termin przyjęcia koncepcji rozwoju kraju oraz wydłużony czas na aktualizację strategii rozwoju województw. Zapewniona jest możliwość finansowania części inwestycji KPO z udziałem Banku Gospodarstwa Krajowego - i tutaj chodzi o inwestycje wodorowe.

    Podczas posiedzenia połączonych komisji dyskusja zogniskowana była głównie wokół tej pierwszej zmiany, o której mówiłem, czyli możliwości podpisywania umów i realizacji zadań z KPO, jednego rodzaju zadań, dotyczących farm wiatrowych na morzu w euro i prowadzenia rozliczeń w euro. Wiele pytań, nazwałbym je ˝obsesyjnymi˝, ze strony PiS-u się w tej sprawie pojawiło, ponieważ państwo posłowie PiS-u sugerowali albo nawet wprost mówili o tym, że ten rodzaj zapisu może doprowadzić do wyeliminowania złotego z obiegu gospodarczego. Pytaliście państwo, czy to jest wprowadzanie euro tylnymi drzwiami, czy ten zapis jest zgodny z konstytucją. Przedstawiciele ministerstwa bardzo szczegółowo wyjaśniali te kwestie, podnosząc przede wszystkim zagadnienie absolutnej zgodności tego zapisu z konstytucją. Druga kwestia dotyczyła tego, że rozliczenia w ramach tych inwestycji, o których mówiłem, mogą być prowadzone w euro i mogą być podpisywane umowy zawierające zapisy, że inwestycja jest realizowana w euro, a nie jest to obowiązek. W związku z tym jest to zapis, który ma umożliwić sprawne przeprowadzanie inwestycji, a nie jest zapisem obligatoryjnym. Daje po prostu taką możliwość po to, żebyśmy mogli sprawniej i szybciej wydawać środki z KPO, a przypomnę: mamy 2-letnie opóźnienie na skutek zaniechań rządu PiS-u w tej sprawie.

    Szanowni Państwo! Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Połączone komisje wnoszą do Wysokiego Sejmu o uchwalenie przedmiotowej ustawy. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia