11. kadencja, 11. posiedzenie, 3. dzień (15-05-2024)
22. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (druki nr 320 i 375).
Poseł Michał Pyrzyk:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawiam stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.
Jest rzeczą oczywistą, że poprzez gigantyczne zaniechania w latach poprzednich już na starcie Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności nabrał wielkich opóźnień. Potem w związku z brakiem wypełnienia krytycznych kamieni milowych, zwłaszcza tych dotyczących wprowadzenia określonych reform i zmian w polskim wymiarze sprawiedliwości, opóźnienia te tylko się pogłębiały. Z tego powodu część środków w ramach części dotacyjnej, a przede wszystkim części pożyczkowej planu była poważnie zagrożona.
Mamy szansę na odrobienie tych opóźnień, ale do tego potrzebna będzie niezwykła dyscyplina w działaniu. Dzięki aktualnym relacjom z Komisją Europejską możliwe jest wypracowanie takiego kształtu Krajowego Planu Odbudowy, aby mimo długiego okresu, jaki upłynął już od czasu pandemii, stanowił on nadal ambitny plan rozwojowy. Jeśli wykorzystamy tę szansę, będziemy mogli zrealizować szereg istotnych reform, inwestycji zmieniających oblicze polskiej gospodarki. Dlatego niniejszy projekt ustawy jest niezbędny w celu usprawnienia wdrażania i właściwego wykorzystania środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, ale także jest konieczny w kontekście efektywnej alokacji dodatkowej puli części pożyczkowej. Dodatkowo wejście w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego powoduje konieczność niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do jego wykonania, co z kolei wymaga wprowadzenia dodatkowych przepisów do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Chodzi przede wszystkim o definicję legalną planu społeczno-klimatycznego, tryb jego opracowania i przyjęcia, a także zasady udzielania pomocy publicznej wraz z delegacją do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, a także podmioty udzielające tej pomocy.
Omawiany projekt ustawy umożliwi podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem oraz rozliczanie się z wykonawcami nie tylko w złotówkach, a również w euro. Ma to na celu zwiększenie zainteresowania środkami z części pożyczkowej Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w przypadku planowanych inwestycji w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Brak takiej możliwości może spowodować, że zainteresowanie w tym obszarze będzie mniejsze niż dostępne środki lub że w ogóle nie będzie możliwości zrealizowania tych inwestycji.
Zmieniane przepisy ustanawiają także podstawę prawną do zaciągania zobowiązań przez podmioty wypełniające zadania związane z realizacją inwestycji w formie pożyczek Z KPO.
Wejście w życie rozporządzenia w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego spowodowało też - jak już wspomniałem wcześniej - konieczność niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do jego wykonania w szczególności w zakresie kompleksowego przygotowania i poddania wszechstronnym konsultacjom publicznym planu społeczno-klimatycznego zawierającego spójny zestaw istniejących lub nowych krajowych środków i inwestycji mających na celu zaradzenie skutkom opłat za emisję gazów cieplarnianych dla znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw oraz użytkowników transportu. W planie społeczno-klimatycznym należy również zawrzeć element inwestycyjny, który będzie promował długoterminowe rozwiązania polegające na zmniejszaniu zależności od paliw kopalnych.
Proponowana regulacja ustala także nowe terminy przyjęcia przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju, wydłuża czas na aktualizację strategii województw, a także umożliwia finansowanie zarówno już zawartych, jak i dopiero planowanych umów z ostatecznymi odbiorcami wsparcia, a także działań już realizowanych bezpośrednio przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ze względu na wagę tych regulacji na posiedzeniu połączonych Komisji: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej projekt uzyskał prawie jednogłośne poparcie. Był tylko jeden głos wstrzymujący, więc trochę dziwne jest stanowisko przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. My jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga, mając na uwadze jak najbardziej efektywne wykorzystanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, będziemy głosować za wprowadzeniem tych zmian. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak)
Przebieg posiedzenia