11. kadencja, 11. posiedzenie, 3. dzień (15-05-2024)

22. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (druki nr 320 i 375).

Poseł Krzysztof Ciecióra:

    Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoki Sejmie! Chciałbym o coś dopytać. W ostatnim czasie z doniesień medialnych dowiedzieliśmy się, że w ramach KPO mamy dopłacać do zakupów używanych aut elektrycznych. I to mnie właśnie bardzo zainteresowało - sama konstrukcja dopłaty do używanych produktów, wytworzonych, jak się domyślam, głównie w Europie Zachodniej, w Niemczech, we Francji. Skąd taki pomysł, aby dopłacać nie do nowych samochodów elektrycznych, tylko do używanych? Czy będziemy stawiać w Polsce również używane wiatraki? Czy będziemy przenosić używaną infrastrukturę tutaj, do Polski? Dlaczego nie możemy inwestować, tak jak było to planowane, w Izerę?

    I tutaj jest druga kwestia: Co dzieje się z Izerą? Kiedy dostaniemy jasne deklaracje rządu dotyczące tego, w jakim kierunku zmierza ten projekt? Z tego, co wiemy, wynika, że budowa fabryki Izery w Jaworznie mogłaby się już rozpocząć. Są wydane wszelkie dokumenty. Na plac budowy mógłby wjechać sprzęt. W 2026 r. pierwsze auta elektryczne wyprodukowane w Polsce mogłyby wyjechać na ulicę, a to oznacza, że zamiast dopłacać do używanych aut elektrycznych z Niemiec czy z Francji moglibyśmy dopłacać do polskich aut elektrycznych. Dlaczego nie idziemy w tę stronę? Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia