10. kadencja, 12. posiedzenie, 1. dzień (22-05-2024)
Oświadczenia.
Poseł Mariusz Krystian:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chcę zabrać głos w sprawie konieczności odbudowy zdewastowanej i nieprzejezdnej linii kolejowej nr 103 łączącej Trzebinię ze Spytkowicami i z Wadowicami. Linia ta ma 125-letnią historię. Została zbudowana w 1899 r. Już na przełomie lat 20. i 30. poprzedniego stulecia zaczęły po niej kursować pociągi dalekobieżne, najpierw z Katowic do Zakopanego, a następnie z Warszawy do Zakopanego. Podobnie było w latach powojennych. Od 1973 r. do 1977 r. tą linią kursował pociąg przyspieszony łączący Olsztyn z Zakopanem. W latach 1990-1991 linia nr 103 została zelektryfikowana i przywrócono na niej ruch pociągów dalekobieżnych z Katowic i Łodzi do Zakopanego. Jednak w ruchu lokalnym zniesiono dogodne połączenia na stacji węzłowej w Spytkowicach z kierunku Wadowic i Oświęcimia, a następnie ograniczono prędkość z 50 km/h do 30 km/h. Spowodowało to odejście pasażerów, a w 2002 r. bezterminowo zawieszono wszystkie połączenia pasażerskie.
Fizyczna dewastacja tej linii jest nie do przyjęcia dla mieszkańców dwóch graniczących przez Wisłę powiatów: chrzanowskiego i wadowickiego. Ta linia nadal ma duży potencjał przewozowy w ruchu pasażerskim, a jej ponowne otwarcie służyłoby mieszkańcom obu powiatów i dogodnym dojazdom (Dzwonek) do pracy i szkół. Byłoby to także najkrótsze połączenie powiatu wadowickiego z aglomeracją górnośląską, jak również alternatywna możliwość dojazdu z Wadowic do Krakowa.
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Dziękuję bardzo.
Poseł Mariusz Krystian:
Ponadto otwarcie linii kolejowej nr 103 stworzyłoby możliwość skierowania przynajmniej niektórych pociągów międzywojewódzkich z północnej i centralnej Polski w kierunku Podhala z pominięciem zatłoczonego węzła krakowskiego. Uważam, iż są to koronne argumenty przemawiające za jej szybką i całkowitą rewitalizacją. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia