10. kadencja, 12. posiedzenie, 2. dzień (23-05-2024)

7. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiesław Leśniakiewicz:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Odpowiadam na pytanie, które pani zadała: jakie są środki przeznaczone w bieżącym roku na dofinansowanie z budżetu państwa zakupu pojazdów. W bieżącym roku na to zadanie zostało przeznaczone 262 mln zł. W tym zakresie będziemy dofinansowywać ok. 292 pojazdy, biorąc pod uwagę określone kryteria, które są dla nas kluczowe. Kończymy z kryteriami rozdawania samochodów na zasadach uzgodnień między osobami, między strażakami, a czasami osobami zajmującymi ważne stanowiska albo będącymi posłami. Podeszliśmy nareszcie do tego rzeczowo, szukając właściwych kryteriów oceny przydatności przekazania określonego samochodu dla jednostki OSP. Ja widzę potrzeby dofinansowania i wspierania ochotniczych straży pożarnych, bo ja się z tego ruchu wywodzę i ruch strażacki dobrze znam, ale boleję nad tym, że samochody otrzymywały jednostki OSP, które raz albo dwa razy w roku wyjeżdżają, a jednostki o dużym obciążeniu... Powiem wprost, czasami z przyczyn politycznych gminy nie otrzymywały tego wsparcia.

    (Poseł Joanna Borowiak: To nieprawda. Proszę nie insynuować.)

    Parę przykładów mogę przedstawić, jeśli będzie taka potrzeba.

    Wzięliśmy pod uwagę przy dzisiejszym wskazywaniu wsparcia dla jednostek OSP kluczowe kryteria związane ze stopniem zagrożenia gminy, po drugie, z dotychczasową aktywnością ochotniczej straży pożarnej w akcjach ratowniczo-gaśniczych, w tym średni udział w działaniach w ostatnich 3 latach. Potem braliśmy również pod uwagę liczbę strażaków w OSP uprawnionych do udziału w działaniach ratowniczych, którzy ewentualnie mogą uczestniczyć w działaniach, posiadając określone przeszkolenie, badania lekarskie, ubezpieczenie. Braliśmy również pod uwagę ilość ratowników kierowców, którzy są w ochotniczych strażach pożarnych, czyli dostępność tych, którzy tymi pojazdami muszą kierować i dowozić szczęśliwie strażaków do działań. Braliśmy również pod uwagę wiek pojazdów, które są w tej ochotniczej straży pożarnej, która ubiegała się o dofinansowanie, i możliwości garażowania pojazdu, żeby nie było takiej sytuacji, że samochód trafia do jednostki i trzeba przebudowywać garaż, bowiem nie jest ona przygotowana na przyjęcie pojazdu. Takie przypadki miały miejsce. Braliśmy pod uwagę również liczbę pojazdów kupowanych dla gmin w latach 2021-2023, bowiem były gminy, które miały sześciokrotne dofinansowanie w tym okresie, a były gminy, które w ogóle nie były dofinansowywane. Ten element też braliśmy pod uwagę. Braliśmy pod uwagę również stopień dofinansowania zakupu przez jednostkę samorządu terytorialnego. Te wszystkie elementy trzeba było zebrać i skonfigurować, trzeba było dokonać analizy. Stąd nastąpił pewien element opóźnienia w całym procesie rozdysponowywania środków między poszczególne jednostki OSP.

    Według informacji, którą otrzymałem od komendanta głównego, te informacje już trafiły do komendantów wojewódzkich, do poszczególnych gmin. Dzisiaj się okazuje, że część gmin, które deklarowały chęć zakupu, nie podejmuje się tego zadania. Stąd trzeba będzie zrobić kolejną weryfikację i dofinansować te jednostki, które naprawdę tego oczekują. Nie może być takiej sytuacji, że gmina w ogóle nie partycypuje w zakupie pojazdu, bo takie przypadki również miały miejsce. Pamiętajmy, że to jest cały proces dofinansowania. To dofinansowanie jest realizowane z trzech źródeł. Krajowy system ratowniczo-gaśniczy to pierwsze źródło. Wspomaga głównie jednostki z krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Druga część - i w tym roku z tego źródła idzie prawie 46 mln zł - idzie na dofinansowanie z budżetu państwa. To są środki przeznaczane na dofinansowanie pozostałych jednostek, tych, które nie są w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Są również środki pochodzące z narodowego i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Ta kwota jest na poziomie 38 227 tys.

    Oczywiście wskazaliśmy, jaką kwotę bierzemy pod uwagę przy dofinansowaniu zakupu pojazdu pożarniczego. I tak w stosunku do ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych brano pod uwagę 1400 tys. To mniej więcej średnia kwota brana pod uwagę przy wskazywaniu kwoty, która będzie przekazywana na OSP. Ale określiliśmy również pewną granicę dla samochodu lekkiego i samochodu średniego. Dla samochodu średniego tę kwotę przyjęliśmy na poziomie 1200 tys., natomiast lekkiego - na poziomie 440 tys.

    Dzisiaj sytuacja wygląda tak, że komendanci wojewódzcy już mają wiedzę, które gminy uzyskają wsparcie, natomiast oczekujemy zwrotnej informacji, że gmina jest przygotowana na dofinansowanie, że są środki wystarczające na zrealizowanie tego zadania. Mam nadzieję, że ten ostatni element spowoduje, że te pieniądze trafią do tych jednostek, które naprawdę oczekują wsparcia ze strony państwa i które są istotne z punktu widzenia zabezpieczenia operacyjnego, a zabezpieczenie operacyjne budowane jest przede wszystkim w oparciu o gradient czasu dotarcia do osoby poszkodowanej. To są te priorytety, którymi dzisiaj się kierowaliśmy (Dzwonek) przy przyjmowaniu zasad dofinansowywania jednostek ochotniczych straży pożarnych.


Przebieg posiedzenia