10. kadencja, 12. posiedzenie, 2. dzień (23-05-2024)
7. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Poseł Dariusz Joński:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mówimy o drugiej największej firmie transportowej i operatorze transportowym w Unii Europejskiej. Mówimy o firmie, która od 2013 r. jest notowana na giełdzie. Mówimy w końcu o firmie, która w 2015 r. zatrudniała 20 tys. ludzi, po 8 latach rządów PiS zatrudnia 13 tys. osób. Mówimy o PKP Cargo.
Co się takiego stało, że po 8 latach rządów PiS ta świetna firma, z której byliśmy wszyscy dumni, straciła płynność finansową albo traci ją na naszych oczach? Żeby zadać konkretne pytania ministrowi, przedstawię kilka faktów, które w jakiś sposób to zobrazują.
8 lat rządów PiS-u. Zobowiązania na koniec 2023 r. - 4600 mln, wzrost o prawie 220%. Zadłużenie na koniec 2023 r. - uwaga - 2 mld zł. Popatrzmy na wartość spółki. Pamiętam, że kiedy spółka wchodziła na giełdę w 2014 r., Jarosław Kaczyński zorganizował konferencję przed PKP Cargo i mówił, że wartość wyceny jest za niska, że akcje spółki są za bezcen, że jest zbyt niska cena za akcję. Wtedy wynosiło to w granicach 70 zł. Popatrzmy, jak to wygląda dzisiaj. Otóż w 2015 r. cena akcji to 90 zł, w 2023 r. to 14 zł. No to jeszcze wartość spółki. W 2015 r., kiedy Platforma Obywatelska i PSL oddawały tę firmę, kiedy PiS wygrywało wybory, wartość spółki to 4,5 mld zł. Dzisiaj, po 8 latach rządów PiS - 600 mln zł. Jeśli chodzi o udział w rynku (Dzwonek), to w 2015 r. - 56%. Dzisiaj, po 8 latach - 33%.
Sytuacja jest fatalna. Dobrze, że jest nowy zarząd. Chcę podziękować za te podjęte decyzje, choć jak patrzę na zarobki byłego pana prezesa, byłego posła PiS-u, który tam zarządzał przez ostatnie 2 lata, to tylko za rok 2023 to 794 tys. zł. Prawie 800 tys. zł za to, do czego doprowadził. To jest kurs akcji za ostatnie 8 lat. Nie muszę nikomu mówić, jaki jest spadek.
Pytanie jest następujące. To jest strategiczna spółka z punktu widzenia również bezpieczeństwa. W wypadku wojny ta spółka, która ma 40 tys. wagonów, mogłaby pomóc Polsce i byłaby strategiczna. Kto i kiedy odpowie za zniszczenie tej firmy? Pytam pana ministra: Kto i kiedy? Drugie pytanie: Jak ta obecna sytuacja w spółce, do której doprowadzili politycy PiS-u, wpływa na stan bezpieczeństwa kraju? Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak)
Przebieg posiedzenia