10. kadencja, 12. posiedzenie, 2. dzień (23-05-2024)

7. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Pan poseł Joński właściwie w bardzo mocnych i konkretnych liczbach podsumował problem PKP Cargo, jeśli chodzi o ostatnie lata. Spadek, bardzo znaczący spadek wartości spółki, bardzo duża utrata udziału w rynku i tutaj podkreślę jeszcze ten element rynku, który był rynkiem stabilnym, bo mówimy o sytuacji, przewozy towarowe kształtują się w ostatnich 10 latach w przedziale od 220 do 250 mln t. One wykazują sporą stabilizację. Na tym rynku stabilnych przewozów Cargo traci udziały z 56% do 33%.

    Szanowni Państwo! Co się stało? Tych elementów możemy wymienić kilka, bardzo zasadniczych. Podkreślę kilka najbardziej istotnych. Podkreślam też działanie spółki na bardzo konkurencyjnym rynku. To nie jest rynek monopolisty. To jest rynek, na którym działa aktywnie ponad 20 podmiotów, na rynku przewozów towarowych. Wszelkie kumulacje złych działań w sferze zarządczej, mówiąc o inwestycjach, w sferze zarządczej, mówiąc o kadrach i jakości kadr, w sferze zarządczej, jeśli chodzi o podejmowane decyzje handlowe - to wszystko na tak konkurencyjnym rynku będzie miało odzwierciedlenie w sytuacji przedsiębiorstwa.

    Jeśli chodzi o to, co mamy, bo właściwie wiemy, co mamy, i wiemy, jakie działania podejmuje dzisiaj już nowy, jeszcze nie w pełni nowy zarząd, tylko zarząd tymczasowy delegowany z rady nadzorczej, to są to oczywiście działania, które mają zapobiec dalszemu pogłębianiu się złej sytuacji związanej ze wzrostem kosztów i spadkiem wskaźników związanych z efektywnością.

    Szanowni Państwo! Jest jeden bardzo istotny element, który warto w tej układance podkreślić, związany z tymi ostatnimi latami, ponieważ on w mojej ocenie jest takim elementem, który funkcjonuje, możemy to podkreślać, jako pewien akademicki przykład, jak nie zarządzać przedsiębiorstwem. Chodzi o bardzo duży udział i bardzo duże znaczenie w procesie podejmowania decyzji przez związki zawodowe.

    Szanowni Państwo! Nie można na rynku konkurencyjnym pozwalać na tego typu sytuacje, w których związki zawodowe decydują o tym, jak funkcjonuje firma. To automatycznie, praktycznie kończy się katastrofą i kończy się sytuacją, z której dzisiaj musimy wyprowadzać Cargo na prostą. Wierzę, że te działania skończą się powodzeniem. Chociaż trzeba sobie jasno powiedzieć, że ta sytuacja, z którą mamy do czynienia, jest faktycznie trudna.

    Trwają działania nowego zarządu, tymczasowego zarządu. Wczoraj ogłoszony został konkurs na wyłonienie nowego zarządu. Chcemy, żeby do końca czerwca firma miała nowy profesjonalny zarząd, który podejmie działania restrukturyzacyjne. Obecnie jesteśmy w czasie, gdy właściwie codziennie odkrywamy jakieś kolejne elementy tej układanki. To są, podkreśliłem, błędne decyzje handlowe, błędne decyzje inwestycyjne, m.in. inwestowanie w tabor, który wychodzi z rynku, na który nie ma zapotrzebowania, na pewnego rodzaju przewozy. Te inwestycje bardzo mocno pogrążyły wynik finansowy spółki.

    Jeśli chodzi o kwestie audytowe, to tutaj też należy podkreślić bardzo znaczący wzrost wynagrodzeń, ale też bardzo znaczący wzrost zatrudnienia, szczególnie w ostatnich miesiącach 2023 r., osób na średnim szczeblu zarządzania i wysokim szczeblu zarządzania z wysokimi wynagrodzeniami.

    Podkreślam raz jeszcze, ten element będzie lekcją dla innych spółek, będzie lekcją dla spółek Skarbu Państwa, będzie lekcją dla innych przedsiębiorstw, jak nie zarządzać, jak nie podejmować polityki kadrowej, jak zarządzać profesjonalnie, jak zatrudniać osoby, które znają rynek, znają sytuację branży, w której zarządzają. Decyzje nie są podejmowane w sposób odwrotny od zapotrzebowania, jakie kształtuje rynek, a w obszarach: finansowym, organizacyjnym, kadrowym, handlowym mieliśmy do czynienia z sytuacją, że PKP Cargo idzie w zupełnie przeciwnym kierunku niż podejmowane działania na rynku, podkreślam raz jeszcze, rynku stabilnych przewozów towarowych. Chociaż oczywiście w ministerstwie infrastruktury chcemy, aby udziały przewozów towarowych na kolei znacząco rosły w kolejnych latach. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia