10. kadencja, 12. posiedzenie, 2. dzień (23-05-2024)
7. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Poseł Marta Wcisło:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! PKP Cargo - strategiczna spółka, kiedyś 50%, a nawet 60% rynku przewozowego, zatrudniająca 20 tys. osób, mająca 40 tys. wagonów, płynność finansową. Ale to już było, to historia. A jest 4600 mln zobowiązań i 2 mld straty na koniec 2023 r. Ale mimo tak gigantycznych strat wielkie rozdawnictwo, sponsoring dla uprzywilejowanych i znajomych. Chaos zarządzania PiS-owskich nominatów i tysiące zwolnień. Kiedyś PKP Cargo zatrudniało 20 tys., ostatnio niecałe 13 tys. Ale są i przyjęcia, są przyjęcia dla wybranych. Tak jak mówił pan minister, kadry kierownicze i gigantyczne zarobki, mimo gigantycznych strat, gigantyczne zarobki, w tym dla pana prezesa, ale też zatrudnienie dla nominata pana Kaczyńskiego (Dzwonek), tego od zaręczyn, dla jego taty, który odpowiada za tabor, tabor, który kurczy się i wyprzedaje.
Pytam: Panie ministrze, czy prawdą jest, że sprzedawane były wagony i lokomotywy jako złom, a złomem nie były? Czy osoby, które za to odpowiadają i za sytuację w spółce, będą pociągnięte do odpowiedzialności? Czy jest plan naprawczy, ratunkowy, restrukturyzacji dla spółki? Czy po wykolejeniu przez rządy PiS wróci PKP Cargo na tory lidera przewozów kolejowych? (Oklaski)
Przebieg posiedzenia