10. kadencja, 12. posiedzenie, 2. dzień (23-05-2024)

7. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Te dane, które pan przytoczył, faktycznie dotyczą okresu od stycznia do kwietnia br. Jednak patrząc na kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego, musimy rozpatrywać dłuższe okresy. Musimy rozpatrywać okresy roczne i do tej pory tak posługiwaliśmy się danymi statystycznymi, pokazując faktycznie bardzo korzystny trend, którego kumulacja miała miejsce w 2022 r. Wtedy mieliśmy najlepsze wyniki, jeśli chodzi o te liczby dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ale już w 2023 r. - i tutaj warto to podkreślić, bo te dane mają odzwierciedlenie w raporcie za 2023 r., który już jest w Sejmie, został tu skierowany i będzie niebawem omawiany przez Komisję Infrastruktury - te bardzo pozytywne trendy zostały zahamowane. W 2023 r. nastąpił wzrost liczby ciężko rannych i liczby kolizji. Mówię tu o czystej statystyce, o procentowym udział. I te działania, które teraz obserwujemy, a właściwie te działania, które teraz chcemy podjąć, wynikają z analizy danych z tych 4 miesięcy.

    Minister Klimczak 22 kwietnia omawiał ten problem w ramach Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Omówił ten problem również z Policją. 5 czerwca mamy spotkanie analizujące szczegółowo przyczyny wypadków, bo przyczyn szczegółowych jest kilka. Pan minister wspomniał też o pewnych województwach, w których tych wypadków jest najwięcej. Mamy spory wzrost liczby wypadków z udziałem motocykli i ogólnie jednośladów, bo liczba ofiar wzrosła aż o 93%: województwo pomorskie, województwo dolnośląskie. Obserwujemy oczywiście to też pod kątem zarejestrowanych jednośladów w tych województwach i - warto to podkreślić - rozpoczynania sezonu motocyklowego nieco wcześniej, niż miało to miejsce w kolejnych latach. Oczywiście zawsze, jeśli chodzi o kwestię rozpoczęcia wcześniej sezonu motocyklowego, decydują warunki pogodowe.

    Co jest najważniejsze? 4 miesiące pokazują pewną negatywną tendencję. Oczywiście patrzymy w trendach długoterminowych. Dzisiaj skupiamy się już na konkretnych działaniach, które mają zapobiegać wzrostowi liczby wypadków. To są oczywiście działania równoległe i działania idące w kierunku edukacji, ale też kolejne propozycje legislacyjne, m.in. takie, które będą eliminowały zachowania, które najczęściej kończą się tragicznie, a jak państwo wiecie, zachowania, które najczęściej kończą się tragicznie, związane są z prędkością i wymuszaniem pierwszeństwa przejazdu. Właściwie kumulacja tych dwóch elementów powoduje, że sytuacja, jeśli chodzi o skalę wypadku, o stopień wypadku, o skutki wypadku, jest zawsze najtrudniejsza.

    Podkreślam raz jeszcze: działania omawiające już te pierwsze 4 miesiące podejmujemy w czerwcu, żeby szczegółowo przenalizować przyczyny tych zdarzeń. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia