10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)

5. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:

    Jeśli chodzi o kwestię zatrudnienia w poszczególnych grupach zawodowych, to tutaj chciałbym wspomnieć jeden istotny punkt dotyczący chociażby maszynistów. Trwają rozmowy z innymi spółkami, szeroko patrzymy na rynek, jakie firmy mogłyby zagospodarować część maszynistów, którzy nie będą mieli pracy, bo spółka nie ma takiej ilości pracy, żeby zapewnić ją maszynistom. Takie działania też były podejmowane w przeszłości, chcemy je zintensyfikować również teraz. Jednym z podmiotów jest duży przewoźnik pasażerski, z którym rozmawiamy odnośnie do zatrudnienia dla maszynistów.

    Jeśli chodzi o działania, bo ten temat jest bardzo szeroki, związany z działaniami państwa i tym, jak podejść do roli kolei w przewozach pasażerskich i towarowych, to w przypadku pasażerskich jest tak, że na razie o ten segment nie musimy się martwić, bo on bardzo intensywnie rośnie. Ale jeśli chodzi o przewozy towarowe, to faktycznie sytuacja w całej puli przewozów nie napawa optymizmem. Mamy spadki, jeśli chodzi o rynek. Ten rynek w ostatnich 10 latach zamykał się w granicach 200-250 mln t towarów. Widzimy teraz, że ten rok idzie już bardziej w kierunku tej dolnej granicy, ok. 200 mln t towarów.

    Powstaje naturalne pytanie, jeśli inwestujemy tak ogromne środki w rozwój infrastruktury kolejowej, to są dziesiątki miliardów złotych, które włożyliśmy w infrastrukturę kolejową, w poprawienie jej parametrów, to co ma po tych torach jeździć. Bo sam ruch pasażerski torów nie zapełni, naturalnie ruch towarowy to jest ruch, który zawsze przynosił więcej przychodów do budżetu zarządcy infrastruktury. Uważam, że to jest w ogóle kluczowe pytanie następnych miesięcy, jak potraktować kolej i wzrost udziału kolei w rynku, żebyśmy dalej nie inwestowali i mówili, że zachowujemy właściwie taki sam poziom ruchu kolejowego, jaki mieliśmy 2 lata, 3 lata, 5 lat czy 10 lat temu. Chociaż podkreślam, że szczególnie mocno rośnie liczba przewozów pasażerskich.

    Kluczowe pytanie ze strategicznego punktu widzenia nie tylko Ministerstwa Infrastruktury, ale też wielu innych, z perspektywy rządu, dotyczy tego, jak to zwiększać, jakie działania podejmować. Stawki dostępu (Dzwonek) to tylko jeden z elementów tej układanki.


Przebieg posiedzenia