10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)
5. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Poseł Jan Mosiński:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Pytanie dotyczy sytuacji w PKP Cargotabor, spółce, która jest jedną z największych spółek zajmujących się naprawą, utrzymaniem i modernizacją taboru kolejowego w Europie, posiada doskonałych fachowców, potencjał i wizję rozwoju. Ale obok tego mamy sytuację spółki PKP Cargo SA, o której przed chwilą też była tu mowa, która to spółka - jak wynika z doniesień strony społecznej, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego ˝Solidarność˝ - nie wywiązuje się z umów, zalega z płatnościami za naprawy taboru i stoi na skraju upadłości. Tu mowa o PKP Cargotabor. W ciągu zaledwie pół roku... Bo jeśli się wczytamy w wyniki finansowe spółki, to zobaczymy, że przychód z tytułu umów z klientami za rok 2023 wynosił 4168 mln zł i był wyższy rok do roku o 9%. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 32% rok do roku, osiągając poziom 850 mln zł.
Biorąc powyższe pod uwagę, mam pytanie do pana ministra, czy faktycznie ta sytuacja, o której alarmuje strona społeczna, może skutkować likwidacją spółki PKP Cargotabor i zwolnieniami ponad 2 tys. pracowników. Okoliczności są dobrą prognozą, bo przecież z planów rozwoju (Dzwonek) spółki PKP Cargo - już kończę, panie marszałku - wynika, że do roku 2027 planowany jest wzrost do 50% udziału w taborze krajowym rynku towarowych przewozów kolejowych i tym podobnych działań, biorąc też pod uwagę Trójmorze i nowy jedwabny szlak na terenie Unii Europejskiej.
A więc konkludując, jakie działania zamierza podjąć Ministerstwo Infrastruktury, aby uzdrowić tę sytuację? Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia