10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)
5. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Temat PKP Cargotabor oczywiście nieodłącznie wiąże się z sytuacją w PKP Cargo, sytuacją bardzo dużej utraty rynku, bardzo dużego spadku przewozów, przewożonej masy towarowej. Ale te działania, które były prowadzone w Cargotabor, szczególnie w ostatnich 2 latach, nie pokrywały się z sytuacją, jaka już miała miejsce w spółce matce, czyli PKP Cargo. Trwały m.in. bardzo intensywne inwestycje związane z taborem, który już wtedy nie był potrzebny na rynku. Dzisiaj spotykamy się z sytuacją bliźniaczą w przypadku PKP Cargotabor. Sytuacja w Cargotabor jest pokłosiem sytuacji w spółce matce, PKP Cargo.
Jakie działania chcemy podjąć? Oczywiście ratujące również Cargotabor, tak jak ratujemy PKP Cargo. W tym momencie są to działania absolutnie porządkujące kwestie finansowe. Mówimy o 2600 pracownikach. Jeśli chodzi o Cargotabor, to ta spółka nie powstała w wyniku ustawy o restrukturyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstwa PKP sprzed ponad 20 lat i nie możemy zastosować tego mechanizmu, który stosujemy w Cargo, związanego z odesłaniem części załogi na nieświadczenie pracy i wypłacaniem 60-procentowego wynagrodzenia. Podstawowe działania obecnie: z tych spółek, które mają lepszą sytuację w grupie Cargo, jak najszybsze spłacenie zobowiązań wobec Cargotaboru, a jeśli chodzi o zobowiązania Cargotaboru w stosunku do innych spółek z grupy PKP Cargo - odroczenie, wydłużenie terminów płatności.
Coś, co traktujemy jako jeden z istotnych elementów, być może najistotniejszy w całej układance, to to, że do tej pory Cargotabor nie realizował zleceń dla rynku, nie realizował zleceń na zewnątrz, dla innych podmiotów rynku przewozowego. Sytuacja dzisiaj praktycznie wymusza, żeby taki zabieg zastosować. Nie było zgody, żeby takie działania Cargotabor podejmował dla innych spółek na rynku. W tej sytuacji musimy szukać jakichkolwiek przychodów. Chodzi o to, żeby Cargotabor niebawem wystartował w próbie poszukania i znalezienia zamówień dotyczących remontu taborów dla innych podmiotów rynku towarowego. A jak wiemy, dzisiaj te inne podmioty to już jest 72% całego rynku, w masie towarowej to jest 140 mln. Tak że Cargo nam spadło do 28, nie ma takiej pracy przewozowej, a zaplecze techniczne, zaplecze utrzymaniowe cały czas jest duże. Wiemy, że nie jesteśmy w stanie utrzymać tak dużego zaplecza technicznego, ale oczywiście nie ma mowy o tym, żeby Cargotabor likwidować, bo to cały czas będzie potrzebne zaplecze, szczególnie w sytuacji, w której nasz plan zakłada, żeby matkę, przewoźnika PKP Cargo, uratować i przywrócić dużą część tych przewozów, które zostały utracone.
Tak że teraz działania porządkujące, potem działania większe, związane z wyjściem na rynek, żeby Cargotabor realizował również zadania dla innego rynku, no i oczywiście też cały czas zlecenia wewnętrzne z Cargo, porządkujące zamówienia na ten rok, a szczególnie realny plan zamówień na rok 2025, bo oczywiście tutaj nie będzie takiej sytuacji, że ze spółki matki tych zleceń całkowicie nie będzie. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia