10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)
9. i 10. punkt porządku dziennego:
9. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 423).
10. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 424).Poseł Janusz Cieszyński:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Prawo komunikacji elektronicznej wraz z ustawą wprowadzającą zastępują Prawo telekomunikacyjne i to będzie najważniejsza ustawa, która reguluje funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Żyjemy w takich czasach, że Internet jest równie potrzebny jak prąd, woda czy ogrzewanie i trudno sobie bez niego wyobrazić życie. A rolą PKE jest ustalenie zasad, po pierwsze, dla operatorów i regulatora, a po drugie, dla konsumentów. Prace nad PKE trwały kilka lat i z wielką satysfakcją przyjmuję fakt, że dobiegają końca. Tak że chapeau bas, panie ministrze.
Projekt nie został przyjęty przez Sejm poprzedniej kadencji ze względu na kontrowersyjną wrzutkę, tzw. lex pilot i kontrowersje związane z objęciem takimi samymi obowiązkami, jakie dzisiaj spoczywają na tradycyjnych przedsiębiorcach telekomunikacyjnych, tzw. przedsiębiorców komunikacji elektronicznej, czyli operatorów usług poczty elektronicznej czy komunikatorów. O tych guzikach na pilocie chyba nie ma co mówić, ale kwestia zakresu współpracy służb z operatorami nowoczesnych form komunikacji to jest temat, który według zapowiedzi powróci w ramach kodeksu pracy operacyjnej. Tak że bardzo jestem ciekaw, czy ówczesna opozycja jako rząd będzie prezentowała równie wolnościowe stanowisko.
Warto w tym momencie wspomnieć o najważniejszych zmianach, które PKE wprowadza dla konsumentów. Po pierwsze, upraszcza umowy z operatorami, tak aby każdy mógł się zorientować, o co tak naprawdę w tych umowach chodzi i czy nie ma tam jakichś pułapek. Wiemy, że takie sytuacje niestety zbyt często dotykały polskich konsumentów.
Po drugie, ogranicza ona wysokość kar, które można nakładać na klientów w związku z zerwaniem umowy. Chodzi o to, żeby skończyć z sytuacją, w której kara jest wyższa od abonamentu będącego do zapłacenia do końca trwania umowy. Tutaj trzeba jednak powiedzieć, że zakres tego ograniczenia kar został na wniosek biznesu ograniczony. Szkoda, ale będzie na to jeszcze czas. Razem z panem przewodniczącym Pejo, z panem przewodniczącym Napieralskim ustaliliśmy, że tutaj była sztafeta, ale na koniec będzie sprint i bardzo szybko postaramy się nad tą ustawą procedować na posiedzeniach komisji. Chodzi o to, żeby wróciła ona na salę plenarną i żeby udało się ją uchwalić jeszcze przed wakacjami, tak jak pan minister prosił. Mam nadzieję, że to jest jedna ze zmian, którą się wprowadzi.
Po trzecie, klienci, którym zostały niewykorzystane środki z doładowań telefonów na kartę, będą mogli je wreszcie odzyskać. I tu serdeczne pozdrowienia dla operatorów telekomunikacyjnych. Oni zwracali się z prośbą o usunięcie tego obowiązku, a motywowali to tym, że podawanie numeru konta w miejscu publicznym może być niebezpieczne, więc lepiej, żeby te pieniądze zostały na ich kontach. Nikt się na to nie dał nabrać, tak że bardzo się cieszę, że to w tej postaci będzie funkcjonować.
Natomiast uwierzono w inne opowieści lobbystów firm, które każdego roku osiągają na polskim rynku ponad 40 mld zł przychodu, i obniżono możliwe wpływy do budżetu państwa względem pierwotnego projektu o dziesiątki milionów złotych rocznie. Jest wiele dowodów na to, że jest to pokłosie zatrudnienia w Ministerstwie Cyfryzacji lobbysty, człowieka, który łączy funkcję ministerialnego wolontariusza z funkcją dyrektora Fundacji Digital Poland finansowanej m.in. ze środków firmy T-Mobile i innych dużych firm technologicznych, które mają w tym swój bezpośredni interes. To jest sytuacja bez precedensu.
Ktoś może powiedzieć, że te kilkadziesiąt milionów złotych to jest promil w obliczu potrzeb budżetu państwa. Pieniądze z opłaty telekomunikacyjnej, a o nich m.in. mowa, są zgodnie z Europejskim kodeksem łączności elektronicznej przeznaczone na utrzymanie organów rynku. Tego nie można wydać na cokolwiek. To ma bardzo konkretny cel. One mają pójść na to, żeby sfinansować funkcjonowanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Departamentu Telekomunikacji w Ministerstwie Cyfryzacji, którego eksperci są dzisiaj z nami na sali sejmowej. Dzisiaj, szanowni państwo, wpływy z tej opłaty pokrywają połowę kosztów, które ponosi państwo. A prognoza na nadchodzące lata jest taka, że ta proporcja będzie się jeszcze bardziej pogarszać. I mamy teraz wyjątkową możliwość wzmocnienia urzędów, które zajmują się nadzorem nad dużym i kluczowym dla gospodarki i bezpieczeństwa sektorem bez uszczuplenia budżetu państwa. To jest taki model jak w Komisji Nadzoru Finansowego, gdzie to banki finansują funkcjonowanie regulatora.
Szanowni państwo, ta sprawa jest także papierkiem lakmusowym odnośnie do intencji moich koleżanek i kolegów z komisji cyfryzacji. Wczoraj podczas posiedzenia dotyczącego wyłudzeń w handlu internetowym wszyscy byli zgodni, że niezbędne jest wzmocnienie UOKiK-u. Kilka tygodni wcześniej podczas prezentacji pana ministra Standerskiego o sztucznej inteligencji członkowie komisji, właściwie ponad podziałami, zgodzili się co do tego, że nie powinniśmy oszczędzać na urzędzie, który ma nadzorować właśnie sztuczną inteligencję, dlatego że tam trzeba po prostu zatrudnić ekspertów.
Przepraszam, ale lata mucha. To strasznie wyprowadza z uwagi, ale postaram się...
(Poseł Piotr Kaleta: Jak to mucha.)
Jak to mucha, właśnie.
I wszyscy się co do tego zgodzili, że na sztuczną inteligencję nie można oszczędzać pieniędzy. Dzisiaj mamy jako Sejm możliwość wzmocnienia nadzorcy rynku telekomunikacyjnego. Skorzystajmy z niej. Panie przewodniczący Napieralski, wczoraj pan o tym mówił na posiedzeniu komisji w sprawie UOKiK-u. Dzisiaj jest szansa zrobić dokładnie to samo w sprawie Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Departamentu Telekomunikacji. Nie oglądajmy się na interesy lobbystów, nawet jeżeli mają kartę wstępu do ministerstwa. Tak być po prostu nie powinno.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W trakcie prac nad Prawem komunikacji elektronicznej zgłosimy poprawki, które dotyczą usunięcia lobbystycznych wrzutek. Poza nimi ustawa jest dobra i należy ją jak najszybciej przyjąć. Będę rekomendował klubowi Prawa i Sprawiedliwości głosowanie za tym projektem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia