10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)

9. i 10. punkt porządku dziennego:


   9. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 423).
10. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 424).

Poseł Paweł Bliźniuk:

    Dziękuję.

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Kontynuując wypowiedź mego poprzednika, chciałbym powiedzieć: lepiej późno niż wcale. Szkoda, że wszystkie Polki i wszyscy Polacy, podatnicy muszą za tę zwłokę zapłacić.

    Szanowni państwo, mam zaszczyt współprezentować stanowisko Klubu Koalicji Obywatelskiej na temat projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej oraz projektu przepisów wprowadzających tę ustawę.

    Na wstępie zaznaczyć należy, iż przedstawione projekty ustaw wdrażają do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej. Ta dyrektywa weszła w życie pod koniec 2018 r.

    Dla przejrzystości procesu legislacyjnego - to warto podkreślić, bo to jest dobra decyzja - oraz na potrzeby wdrożenia przepisów powyższej dyrektywy do polskiego systemu prawnego projektodawca przyjął rozwiązanie polegające na przygotowaniu dwóch projektów ustaw: nowej ustawy merytorycznej - Prawo komunikacji elektronicznej zastępującej ustawę - Prawo telekomunikacyjne oraz odrębnej ustawy zawierającej przepisy wprowadzające, która obejmuje swoim zakresem kilkadziesiąt zmian w innych ustawach.

    Dla przypomnienia - dzisiaj dużo już o tym tutaj było - powiem: państwa członkowskie zostały zobowiązane do wdrożenia dyrektywy do 21 grudnia 2020 r.

    Projekt ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej dokonuje również wdrożenia do polskiego porządku prawnego innej dyrektywy Parlamentu Europejskiego, tj. dyrektywy z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych, tzw. Dyrektywy RED. Też o tym pan minister dzisiaj wspomniał. Termin implementacji tej dyrektywy minął już 28 grudnia 2023 r. Jak widać, jesteśmy mocno po terminach, mocno spóźnieni.

    Ze względu na znaczącą zwłokę we wdrożeniu przepisów unijnych oraz jej negatywne konsekwencje procedowanie - o tym pan minister również dzisiaj wspomniał - projektów ustaw na poziomie rządowym nastąpiło w trybie odrębnym, mającym na celu jak najszybsze dostosowanie polskiego prawodawstwa do regulacji europejskich. 50 tys. euro dziennie, 2 tys. euro na godzinę - tyle kosztuje każdy dzień, każda godzina zwłoki, jeżeli chodzi o wdrożenie tych przepisów.

    Zakres merytoryczny Prawa komunikacji elektronicznej obejmuje przede wszystkim następujące zagadnienia. Sam druk, jeżeli chodzi o projekt tejże ustawy, ma łącznie blisko 3200 stron. To pokazuje, jak kompleksowe, jak szerokie są to regulacje. O tym też pan minister dzisiaj wspominał.

    Ale po kolei kilka płaszczyzn, które są dotknięte tymi zmianami regulacyjnymi. To jest kwestia wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych i rejestru JST, to obowiązki informacyjne podmiotów funkcjonujących na rynku komunikacji elektronicznej, obowiązki związane z bezpieczeństwem sieci i usług, obowiązki na rzecz bezpieczeństwa państwa oraz opłaty związane z funkcjonowaniem na rynku komunikacji elektronicznej. Chodzi też o problematykę gospodarowania częstotliwościami oraz zasobami numeracji, w tym warunki uzyskania zmiany czy odnowienia rezerwacji częstotliwości, kwestie związane z pozwoleniem radiowym, procedury związane z prowadzonymi przez prezesa UKE postępowaniami selekcyjnymi, kwestie zapewnienia dostępu do sieci telekomunikacyjnych, w tym wprowadzenia uprawnienia prezesa UKE do wydawania decyzji obszarowych, które w kompleksowy sposób będą mogły regulować kwestie dostępowe, regulację rynku komunikacji elektronicznej, w tym m.in. procedurę analizy rynków i nakładania właściwych obowiązków regulacyjnych, obowiązki na rynkach hurtowych, ograniczenia na rynkach detalicznych, szczegółowe warunki inwestowania, rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów.

    Prawo użytkowników końcowych - to też bardzo ważny segment proponowanych rozwiązań w projekcie ustawy - w tym m.in. kwestie dotyczące zawierania i rozwiązywania umów, zakresu dokumentów składających się na umowę - o tym będzie za chwilę mówił mój kolega - o świadczenie usług komunikacji elektronicznej, reklamacji usług, dostęp do niezależnego narzędzia porównawczego ofert usług, regulacja usługi direct billing, uruchomienie w Polsce - to też tutaj bardzo ważna rzecz, o której wspomniał już pan minister - usługi advance mobile location, umożliwiającej przekazanie precyzyjnej informacji w zakresie lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112 lub inne trzycyfrowe AUS, abonamenckie usługi specjalne, czyli numery zaczynające się od cyfry 9, w czasie trwania połączenia głosowego z operatorem numeru alarmowego, funkcjonowanie organów właściwych w sprawach telekomunikacji oraz komunikacji elektronicznej.

    Zakres przedmiotowy omawianych projektów jest bardzo szeroki. Będziemy nad tymi dwoma projektami pracować szczegółowo w ramach komisji. Natomiast bardzo istotnym elementem dotyczącym tych rozwiązań jest również kwestia ochrony praw konsumenta, ale o tym za chwilę więcej będzie mówił mój kolega poseł Wróbel. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia