10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)
9. i 10. punkt porządku dziennego:
9. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 423).
10. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 424).Poseł Łukasz Osmalak:
Dziękuję bardzo.
Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Zacni Nasi Goście! Szanowni Obywatele! Przede wszystkim chciałbym bardzo serdecznie podziękować panu ministrowi Michałowi Gramatyce za to, że zajmuje się tym tematem, i za to, że przed chwilą tak dobrze nam całą tę kwestię przedstawił.
Zacznę od dygresji. Jestem posłem pierwszą kadencję i oczywiście bardzo nie podoba mi się to, że jako Polacy na dzień dzisiejszy - nie powinno się mówić: na dzień dzisiejszy - że jako Polacy dzisiaj musimy płacić za to, że wcześniej coś nie zostało dowiezione i nie zostało dopilnowane. Chciałbym jednak zaprosić wszystkich państwa na posiedzenie komisji cyfryzacji, żebyście zobaczyli właśnie tam, na posiedzeniu komisji, że cyfryzacja nie jest ani lewicowa, ani prawicowa. Chciałbym, żebyście zobaczyli, jak ponad podziałami potrafimy prowadzić i w mojej opinii robić naprawdę wiele dobrych rzeczy dla Polski.
Ale przechodzę już do meritum. Europejski kodeks łączności elektronicznej, bo o tej dyrektywie dzisiaj mówimy, to dyrektywa, która miała być transponowana do prawa krajowego do dnia 21 grudnia 2020 r. Przepisy obowiązują od tej daty i to właśnie od wtedy naliczane są kary. Dyrektywa zawiera szereg uaktualnionych przepisów regulujących kwestie informatyczne i telekomunikacyjne, sieci łączności elektronicznej oraz różne usługi telekomunikacyjne wraz z towarzyszącymi im urządzeniami. Określa ona zadania wykonywane przez organy regulacyjne, a także wprowadza szereg procedur służących usystematyzowaniu tego w całej Unii Europejskiej. Ma ona także na celu zwiększenie konkurencyjności sieci oraz inwestycji w sieci 5G i sieci o bardzo dużej przepustowości, tak aby wszyscy obywatele Unii Europejskiej i wszystkie przedsiębiorstwa Unii Europejskiej mogli i mogły korzystać z łączności o bardzo wysokiej jakości. Dyrektywa ma za zadanie zwiększyć poziom ochrony konsumentów oraz zapewnić większy wybór innowacyjnych usług cyfrowych. Wprowadza szereg nowych lub uaktualnionych zasad regulujących działalność sektora telekomunikacyjnego. Stanowi element pakietu przepisów informatyczno-telekomunikacyjnych, modyfikując i uchylając szereg innych. Najważniejsze jej cele to: zwiększenie konkurencyjności rynku teleinformatycznego, co w perspektywie przekłada się na lepszą ofertę, a to z kolei powoduje, że mamy spadek cen i lepszą jakość produktów, które oferują nam usługodawcy; promowanie łączności oraz korzystanie z sieci o dużej przepustowości, w tym sieci stacjonarnych i bezprzewodowych, przez wszystkich obywateli i podmioty Unii Europejskiej; również zwiększenie poziomu bezpieczeństwa sieci i usług, co w sposób bezpośredni przełoży się na bezpieczeństwo konsumentów, a wiemy, że to bezpieczeństwo konsumentów w dzisiejszych czasach, m.in. to informatyczne, cyfrowe, jest bardzo ważne, zaspokojenie potrzeb różnych grup społecznych, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami, osób starszych i osób o szczególnych potrzebach społecznych. Realizacja powyższych celów doprowadzi do rozwoju rynku wewnętrznego w obszarze sieci i usług telekomunikacyjnych w Unii Europejskiej przez opracowanie wspólnych przepisów i przewidywalnych regulacji.
Implementacja tego prawa to współpraca na poziomie krajowym oraz współpraca z Komisją Europejską przy planowaniu strategicznym. To wspólna koordynacja procesów z wykorzystaniem widma radiowego, z uwzględnieniem konieczności unikania szkodliwych zakłóceń. Zapewnia ona to, że konkretne procesy i zadania realizowane są przez właściwe organy. Zapewnia również spójność krajowych organów regulacyjnych i innych właściwych organów, w tym producentów sprzętu telekomunikacyjnego i dostawców usług. Zapewnia to, że krajowe organy regulacyjne są chronione przed ingerencją zewnętrznych firm, przed naciskami politycznymi, które mogłyby zagrozić niezależności wydawanych przez nie ocen, oraz że mają autonomię budżetową i dysponują wystarczającymi zasobami finansowymi i ludzkimi do wykonywania przydzielonych im zadań.
Szanowni państwo, reasumując: dyrektywa nie tylko zastępuje i uchyla istniejące akty prawne, ale także wprowadza szereg nowych celów i zadań. Do takich w mojej opinii trzech najważniejszych dla nas jako obywateli, na które możemy zwrócić uwagę, należą przede wszystkim: uproszczenie wszelkich kwestii związanych z umowami między konsumentami a operatorami, ograniczenie wszelkich kar, które mogą być nakładane przez operatorów na obywateli, oraz wspomniane już też kilkukrotnie zwroty środków pieniężnych, które jako obywatele wpłacamy jako doładowania na nasze konta telefoniczne po to, aby one w przypadku rezygnacji czy chęci wycofania się z umowy, mogły zostać zwrócone.
Szanowni państwo, Klub Parlamentarny Polska 2050 - Trzecia Droga będzie głosował za przyjęciem i za dalszym procedowaniem nad tymi projektami ustaw. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia