10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)

9. i 10. punkt porządku dziennego:


   9. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 423).
10. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 424).

Poseł Adam Dziedzic:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej, druk 424 oraz rządowy projekt ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej, druk 423 stanowią implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej. Wdrożenie Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej następuje poprzez przyjęcie dwóch aktów prawnych - nowej ustawy merytorycznej - Prawo komunikacji elektronicznej zastępującej ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne i odrębnej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej, która obejmuje swoim zakresem kilkadziesiąt zmian w innych ustawach.

    Biorąc pod uwagę wielość zmian koniecznych do wprowadzenia w odrębnych ustawach w związku z zastąpieniem obecnie obowiązującej ustawy - Prawo telekomunikacyjne nową ustawą zasadne jest uregulowanie zmian przepisów przejściowych oraz dostosowujących w odrębnej ustawie wprowadzającej właśnie ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej.

    Projekt realizuje kamień milowy służący likwidacji barier we wdrażaniu sieci 5G w ramach reformy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Ustawa w art. 1 reguluje termin wejścia w życie tzw. ustawy głównej tj. ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej, która powinna wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

    Należy jednak wskazać, że w Europejskim kodeksie łączności elektronicznej został określony termin transpozycji tej dyrektywy, co powinno nastąpić do 21 grudnia 2020 r. Wyjątkiem od ogólnego tego terminu wejścia w życie Prawa komunikacji elektronicznej jest regulacja wynikająca z art. 301 ust. 1 dotycząca maksymalnego okresu, na jaki mogą być zawierane umowy w zakresie usług telekomunikacyjnych, z wyłączeniem usług transmisji danych używanych do świadczenia usług komunikacji maszyna-maszyna.

    Uprawnienie konsumenckie limitujące długość trwania umowy z dostawcą usług jest bardzo ważne z punktu widzenia interesów konsumenta, gdyż uniemożliwia związanie konsumenta z danym dostawcą na okres dłuższy niż 24 miesiące i pozwala na częstsze niż dotychczas korzystanie z różnorodności wyboru samej usługi, jak również dostawcy. Należy wspomnieć, że obecnie na rynku oferowane są umowy trwające 36, a nawet 48 miesięcy, co nie zawsze z punktu widzenia konsumenta jest pożądane, gdyż w tak długim okresie zobowiązaniowym na rynku pojawić się mogą korzystniejsze oferty, z których konsument nie mógł do tej pory swobodnie skorzystać bez ryzyka konieczności zwrotu ulgi udzielonej przy zawarciu umowy, jak to już wspominali moi przedmówcy. W związku z tym zasadne jest, aby przepis regulujący długość trwania umów wszedł w życie w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia ustawy, eliminując tym samym możliwość zawierania od tego dnia umów z konsumentami na okres dłuższy niż 24 miesiące.

    Zmiany dokonywane ustawą wprowadzającą ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej w ustawach odrębnych wynikają z konieczności aktualizacji znajdujących się w tych przepisach odesłań do Prawa telekomunikacyjnego lub są konsekwencją rozwiązań wprowadzonych w Prawie komunikacji elektronicznej lub też implementują postanowienia Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej, które nie zostały uregulowane w Prawie komunikacji elektronicznej.

    Prawo komunikacji elektronicznej z druku nr 423. Szanowni państwo, w styczniu 2016 r. Parlament Europejski podkreślił rolę, jaką w postępie cyfrowym odgrywają prywatne inwestycje w sieci dostępu do Internetu, oraz znacznie stabilniejszych ram prawnych w umożliwieniu wszystkim podmiotom inwestowania we wszystkich obszarach, w tym na obszarach wiejskich i oddalonych. Podobnie Rada Europejska wezwała w czerwcu 2016 r. do zapewnienia w całej Europie stałych i bezprzewodowych łączy szerokopasmowych o bardzo dużej przepustowości, co stanowi warunek przyszłej konkurencyjności, a także do przeprowadzenia reformy regulacyjnej w dziedzinie telekomunikacji w celu stworzenia zachęt do dużych inwestycji sieciowych, a jednocześnie wspierania efektywnej konkurencji i praw konsumentów.

    W dniu 14 września 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła długo zapowiadaną, kompleksową reformę regulacji telekomunikacyjnych. Jest to jeden z najambitniejszych projektów w ramach strategii jednolitego rynku cyfrowego. Europie już teraz jest potrzebne rozmieszczenie sieci służących jej cyfrowej przyszłości - wizja europejskiego społeczeństwa gigabitowego, w którym dostępność i wykorzystanie sieci o bardzo dużej przepustowości umożliwia powszechne korzystanie z produktów, usług i aplikacji w ramach jednolitego rynku cyfrowego. Realizacja tej wizji wymaga osiągnięcia do 2025 r. trzech celów strategicznych: zapewnienia gigabitowego dostępu do Internetu w miejscach stanowiących siłę napędową rozwoju społeczno-gospodarczego, aby w ten sposób wspierać wzrost i zatrudnienie w Europie; zapewnienia na wszystkich obszarach miejskich oraz na wszystkich głównych szlakach komunikacyjnych zasięgu sieci 5G, aby w ten sposób wspierać konkurencyjność Europy oraz zapewnienia we wszystkich gospodarstwach domowych w Europie dostępu do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, aby w ten sposób wspierać spójność Europy.

    Rząd Rzeczypospolitej Polskiej w ślad za komunikatem Komisji w ramach przyjętej przez Radę Ministrów uchwały nr 27/2020 z dnia 10 marca 2020 r. zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu rozwoju Narodowy Plan Szerokopasmowy, aktualizującej ten plan, zobowiązał się do realizacji tych celów w ciągu najbliższych 5 lat.

    Aby pomóc urzeczywistnić tę wizję, w komunikacie Komisji zaproponowano szereg inicjatyw służących stworzeniu odpowiednich warunków dla niezbędnych inwestycji, które mają być zrealizowane głównie przez rynek. Inicjatywy te obejmują istotną reformę ram regulacyjnych w dziedzinie łączności elektronicznej w postaci towarzyszącego wniosku ustawodawczego odnośnie do Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej i rozporządzenia w sprawie Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, plan działania w sprawie dostępu do sieci 5G dla Europy oraz dalsze środki finansowe i środki z zakresu polityki wprowadzane na szczeblu unijnym, krajowym i lokalnym, w tym również dla Polski. Ma to sprzyjać powszechnej dostępności szczególnie połączeń wi-fi.

    Rozwój szybkich sieci szerokopasmowych - zarówno światłowodowych, jak i bezprzewodowych - jest uznawany za jeden ze strategicznych elementów rozwoju gospodarczego Polski i krajów Unii Europejskiej. Duży nacisk w chwili obecnej kładzie się szczególnie na sieci 5G, które są traktowane jako jeden z najważniejszych czynników warunkujących postęp ekonomiczny i techniczny, a także przezwyciężanie kryzysu wywołanego pandemią. Sieci 5G są uruchamiane na całym świecie, a tempo tego procesu w poszczególnych państwach będzie decydowało o pozycji Unii Europejskiej na świecie, a tym samym o pozycji Polski.

    Projekt ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej kompleksowo reguluje m.in. kwestie wykonywania działalności polegającej na zapewnieniu komunikacji elektronicznej, regulowania rynków komunikacji elektronicznej, warunki gospodarowania częstotliwościami, zasobami orbitalnymi oraz zasobami numeracji, a także prawa i obowiązki użytkowników, zasady przetwarzania danych telekomunikacyjnych i ochrony tajemnicy komunikacji elektronicznej.

    Konieczność opracowania nowej ustawy wynika z potrzeby wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej. Zastąpienie dotychczasowej ustawy - Prawo telekomunikacyjne nowym aktem prawnym uzasadnione jest zakresem i ilością zmian oraz koniecznością uporządkowania, przeredagowania i niejednokrotnie uproszczenia dotychczas funkcjonujących przepisów tej ustawy.

    Jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga rekomendujemy dalsze prace w komisji nad tym projektem ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela)


Przebieg posiedzenia