10. kadencja, 13. posiedzenie, 2. dzień (13-06-2024)
9. i 10. punkt porządku dziennego:
9. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 423).
10. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (druk nr 424).Poseł Adrian Zandberg:
Wysoka Izbo! Ta ustawa jest równie potrzebna, co opóźniona, bo Europejski kodeks łączności elektronicznej powinniśmy byli wdrożyć już parę lat temu. Termin transpozycji - to już było mówione w tej debacie - minął w grudniu 2020 r. Projekt w zasadzie był gotowy, ale poprzedni rząd na ostatnią chwilę uparł się, żeby zapakować tam pierwsze miejsca na pilocie dla kanałów TVP. Chodzi o rozszerzenie retencji danych telekomunikacyjnych dla przedsiębiorców komunikacji elektronicznej. Było to politycznie kompletnie bez sensu i skończyło się tak, jak się musiało skończyć, w znany nam wszystkim sposób. Ustawa nie obowiązuje i to, że musimy teraz do tego tematu wrócić - będzie konieczność pracy w sprinterskim tempie, pewnie w podkomisji, żeby uniknąć tych kar, o których już parę osób mówiło - to jest efekt tamtej błędnej decyzji rządu Morawieckiego.
Europejski kodeks to jest sensowny akt, wiele z tych użytecznych rozwiązań mogło już funkcjonować wcześniej. Pamiętacie państwo na pewno, jak wdrażaliśmy dyrektywę Omnibus. Wtedy składaliśmy poprawki do ustawy wdrażającej brane wprost z europejskiego kodeksu, dzięki temu udało się już wcześniej ograniczyć uciążliwość, jeśli chodzi o naciąganie ludzi na drogie badania, udawanie publicznych instytucji, żeby opchnąć kursy językowe czy fotowoltaikę po zawyżonych cenach. Europejski kodeks daje liczne, proste tak naprawdę rozwiązania, które ułatwią ludziom życie i pomogą konsumentom.
Chodzi o zwrot pieniędzy z niewykorzystanych prepaidów czy publiczną porównywarkę ofert telekomów, żeby nie wciskały konsumentom kitu o wspaniałych korzyściach, kiedy oferta celowo jest napisana w zagmatwany sposób. Chodzi o wspominane przez pana ministra one pagery przy umowach telekomunikacyjnych czy AML, czyli lokalizację dla służb ratunkowych - to skraca czas reakcji, czas, w którym dotrze pomoc. Czasem nawet te kilkanaście sekund, kiedy ktoś zemdleje, dzwoniąc na numer ratunkowy, czy kiedy po karetkę dzwoni mały dzieciak, który jest przestraszony i nie umie powiedzieć, gdzie jest, te paręnaście sekund może komuś uratować życie i zdrowie.
Mówiłem już o perypetiach związanych z poprzednią edycją tej ustawy. Rząd chciał rozszerzyć obowiązek retencji danych także na maile, na komunikatory internetowe. Pewnie pamiętacie państwo tę dyskusję, ale warto tutaj przypomnieć, że nawet powszechny obowiązek retencji samych danych telekomunikacyjnych jest kwestionowany przez TSUE. Pamiętamy to spięcie między ministrem spraw europejskich a ministrem koordynatorem służb specjalnych w sprawie tamtego projektu i tego obecnie omawianego. Póki co przepisy prawa telekomunikacyjnego zostają tutaj w dotychczasowej formie.
Przyjrzałem się i UODO, i stanowisku Fundacji Panoptykon. Przypominają, że jeśli chodzi o nałożenie bezwarunkowego obowiązku przechowywania informacji o wszystkich klientach, to istnieje problem ze zgodnością z prawem unijnym. UODO zwracało uwagę na wyroki TSUE z października 2020 r. - chodzi o sprawę La Quadrature du Net i Privacy International. Jest problem dotyczący niezgodności tego niezróżnicowanego gromadzenia danych wszystkich użytkowników przez przedsiębiorstwo telekomunikacyjne nawet z Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej, więc może faktycznie warto by było spojrzeć ponownie na ten model udostępniania uprawnionym podmiotom danych o użytkownikach i kwestię wprowadzenia dodatkowych, jasnych warunków takiego udostępniania. Ten problem dotyczy art. 47 ustawy, który został przepisany z art. 180a i późniejszych z Prawa telekomunikacyjnego.
Jest jasne, że nie będziemy teraz tego zmieniać w sprinterskim tempie, bo jesteśmy w niedoczasie, ale chciałbym zapytać nawet nie pana ministra, ale pewnie bardziej ministra do spraw europejskich, ministra sprawiedliwości, ministra koordynatora służb specjalnych, co z tym fantem zrobimy, czy zmiany w tym zakresie są planowane na później, jakie to będą zmiany.
Oczywiście opowiadamy się za pracą nad tym projektem, za szybką pracą. Macie nasze pełne wsparcie. Trzymamy kciuki, żeby tym razem udało się to zrobić w miarę szybko. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia