10. kadencja, 13. posiedzenie, 3. dzień (14-06-2024)

18. punkt porządku dziennego:

Przedstawiony przez Ministra Infrastruktury dokument: Informacja z wykonania w 2023 roku programu wieloletniego pn.: ˝Program ochrony brzegów morskich˝ oraz harmonogram prac na rok 2024 wraz ze stanowiskiem Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (druki nr 298 i 338).

Poseł Marek Gróbarczyk:

    Dziękuję bardzo.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Program wieloletni dotyczący ochrony morskich brzegów to niezwykle ważny temat, związany przede wszystkim z bezpieczeństwem całej strefy nadbrzeżnej. W ustawie budżetowej na 2023 r. zabezpieczono na realizację programu wydatki w łącznej kwocie 40 115 tys. zł, z przeznaczeniem dla jednostek realizujących jego zadania, tj. urzędów morskich w Szczecinie i Gdyni. Zgodnie z art. 4 ust. 3 powyższej ustawy planowane nakłady z budżetu państwa na realizację zadań przewidzianych programem nie mogą być w poszczególnych latach mniejsze niż 34 mln zł. Planowane inwestycje dotyczyły sztucznego zasilenia plaż, budowy i remontów, utrzymania brzegów oraz monitoringu. W tym zakresie realizacja programu wynosiła 39 902 tys. zł, co stanowi 99, 5% wykonanego planu.

    Przy tej okazji trzeba przede wszystkim podkreślić znaczenie i działanie urzędów morskich, tak szczecińskiego, jak i gdyńskiego, które perfekcyjnie realizują zadania związane z ochroną brzegów morskich. Ale sprawdziły się one nie tylko w tym zakresie. Cały zakres działań inżynieryjnych, niezwykle skomplikowanych, to też jest zadanie urzędów morskich, poszczególnych pracowników, którzy te działania wykonują. Dlatego też niezwykle istotna jest kontynuacja procesu zwiększania wynagrodzeń dla pracowników urzędów morskich, które to wynagrodzenia odstają od warunków rynkowych. Proces modernizacji w tym zakresie rozpoczęliśmy w ubiegłych latach, również poprzez niezwykle aktywne działanie pani poseł Doroty Arciszewskiej, która w komisji skrupulatnie walczyła o te środki. Te środki zostały zwiększone, ale one w dalszym ciągu nie odpowiadają warunkom rynkowym. Powinny być one coraz wyższe, szczególnie w obszarze inwestycyjnym, gdzie potrzeba specjalistycznej wiedzy, a proces rozliczenia takich inwestycji jest niezwykle trudny.

    Ma to znaczenie również w kontekście horyzontalnego podejścia do ˝Programu ochrony brzegów morskich˝. Są przecież miejsca, które wymagają stałego monitoringu i stałych napraw. Szczególnie jest to znaczące po fali sztormów czy ulew. Chodzi o naprawę nabrzeży i ochronę plaż w zakresie właśnie przeciwpowodziowym. Dlatego niezwykle ważna jest kontynuacja tego programu i wzrost środków na utrzymanie właśnie tych działań. Pytanie przede wszystkim do pana ministra: Jak będzie wyglądał najbliższy budżet w zakresie właśnie ochrony brzegów morskich? Normy i wytyczne, które są z tym związane, muszą zostać zwiększone. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie środków, bo one za każdym razem są niewystarczające w tym zakresie.

    Ale ten temat łączy się również z zagadnieniem pewnej ciągłości w zakresie funkcjonowania całej gospodarki morskiej, przede wszystkim w zakresie perspektywicznej wizji. I tutaj trzeba dzisiaj wspomnieć o kwestii portów zbożowych, terminali zbożowych. Sami państwo, sam pan minister tutaj, z tej mównicy, podkreślał, jak to jest istotne. A więc w takim razie co się dzieje, że państwo dopuszczacie do sprzedaży terminala Andreas w Szczecinie? On ma bardzo duże znaczenie pod kątem przeładunków zboża. Jak to jest, że nie chce pan skorzystać z ustawy o bezpieczeństwie morskim, która daje panu prawo do pierwokupu udziałów? Może pan wyznaczyć polską spółkę spożywczą, która wykupi te udziały na warunkach rynkowych. Dlaczego pan nie chce z tego skorzystać? Dlaczego pana pryncypał mówi, że rolnicy mają inne terminale, z których mogą skorzystać? Dlaczego nie pochylicie się nad tą sprawą? (Dzwonek) Czy nie jest tak, że w zeszłym roku, kiedy pan blokował tę ustawę, dążył pan do tego, żeby dzisiaj gospodarka morska znajdowała się w złej sytuacji, przede wszystkim pod kątem utraty zdolności przeładunkowych w przeładunku zboża? (Oklaski)


Przebieg posiedzenia