10. kadencja, 14. posiedzenie, 2. dzień (27-06-2024)
8. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:
Panie marszałku, Wysoka Izbo, panie pośle, co do zasady, jeżeli chodzi o subwencję oświatową, to reforma planowana w Ministerstwie Finansów, uzgadniana ze stroną samorządową, tak jak powiedziałam, kierunkowo zaakceptowana przez stronę samorządową, w ogóle zakłada odejście od czegoś takiego jak subwencja oświatowa. Będą to potrzeby oświatowe, podobnie jak potrzeby wyrównawcze, potrzeby ekologiczne czy też potrzeby rozwojowe, które będą przeliczane dla poszczególnych jednostek indywidualnie.
Chcemy wzmocnić dochody samorządów, tak aby właśnie nie opierały się one na kierowanych do nich subwencjach, ale na określonych dochodach w podatkach dochodowych zarówno od osób prawnych, jak też od osób fizycznych, przy czym zakładamy, że baza w zakresie wyliczania tych dochodów zostanie znacznie poszerzona, ponieważ do puli zostaną dołączone również dochody podatników rozliczających czy też płacących do budżetu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ten sposób chcemy wzmocnić dochody własne samorządów, tak aby mogły one same decydować, na jakie kierunki te środki przeznaczać.
Oczywiście bardzo istotną część tych potrzeb, o których wspomniałam, będą stanowiły potrzeby oświatowe. Zamierzamy do tych potrzeb oświatowych dołączyć również pewną pulę potrzeb związanych z przedszkolami, z objęciem dzieci wychowaniem przedszkolnym. Niemniej nie ma tutaj założeń ani kierunków co do całkowitego objęcia przedszkoli tymi potrzebami finansowymi, które byłyby liczone dla potrzeb tej nowej reform finansowej, o której wspominałam.
Co tu jest istotne? Chcemy do tych potrzeb oświatowych włączyć dotacje przedszkolne, tak aby one przestały być dotacją, a stały się, mówiąc w cudzysłowie, subwencją, bo w przyszłym roku będzie to oświatowa potrzeba finansowa. Tak samo chcemy wpisać na stałe, że wszelkie podwyżki w zakresie wynagrodzeń nauczycieli będą automatycznie ujmowane czy też przeliczane na potrzeby finansowe jednostek samorządu terytorialnego.
A więc, odpowiadając wprost na pytanie pana posła, co do zasady w założeniach tej reformy systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego nie przewiduje się przejęcia wychowania przedszkolnego jako objętego w całości subwencją, tylko zmiany sposobu finansowania. Dotacja będzie potrzebą finansową, czyli dzisiejszą subwencją, co znacznie uelastyczni finanse samorządów, ponieważ oczywiście wiadomo, że jeżeli chodzi o dotacje, które dzisiaj są tym głównym źródłem finansowania tego zadania własnego jednostek samorządu terytorialnego, to one mają swoje procedury rozliczeń, muszą być wykorzystane ściśle na ten cel według zasad określonych w ustawie, która tego dotyczy (Dzwonek), muszą być rozliczone z końcem roku. Te środki nie będą już takim rygorom odpowiadały. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia