10. kadencja, 14. posiedzenie, 2. dzień (27-06-2024)

10. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego (druk nr 410).

Poseł Sławomir Ćwik:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu klubu Polska 2050 - Trzecia Droga przedstawić stanowisko w przedmiocie wniesionego projektu zmian w Kodeksie postępowania karnego w zakresie zmiany dopuszczalności stosowania w procedurze dowodów z tzw. zatrutego drzewa.

    Myślę, że poseł Lorek, kiedy przedstawiał stanowisko klubu Prawa i Sprawiedliwości, bardzo nawet trafnie ujął dwie kwestie, czy należy brać pod uwagę prawa i wolności jednostki, czy też interes państwa.

    Proszę państwa, jak mogliśmy się przekonać dotychczas w historii, państwa demokratyczne stawiają na prawa i wolności jednostki, ponieważ suma praw i wolności jednostki to jest suma praw i wolności nas wszystkich. Jeżeli depczemy prawa i wolności poszczególnych jednostek, to depczemy całość społeczeństwa obywatelskiego. I to charakteryzuje ustroje autorytarne, w których stawia się interes państwa ponad interesem i prawami jednostki i w których to państwo ma możliwość stosowania wszystkich metod, także tych zabronionych prawem, aby uzyskać swój cel kosztem praw i wolności jednostki. Czy tego chcemy? Chyba nie.

    Faktycznie wcześniej wprowadzona reforma procedury karnej przewidywała pełną kontradyktoryjność procesu. Dlaczego ekipa Zbigniewa Ziobry chciała to zmienić i wprowadzić systemy, w których prokurator nie musi się starać, w których to sędzia musi w większym stopniu dociekać prawdy, także korzystając z dowodów zatrutego drzewa? Dlatego że wówczas prokuratura nie musi należycie przygotowywać całego materiału dowodowego i przerzuca ciężar dowodu na sąd orzekający w sprawie. Dlatego odrzucono reformę wymiaru sprawiedliwości w zakresie procedury karnej i powrócono do procesu bardziej inkwizycyjnego, a nie kontradyktoryjnego. To było niewątpliwie błędem. Zamiast zajmować się tym, czego naprawdę potrzebowało państwo polskie i obywatele, jeśli chodzi o zmiany prawa, ekipa Zbigniewa Ziobry starała się robić jedynie to, co było dla niej wygodne. Chcieli upolitycznić wymiar sprawiedliwości, który miał służyć celom i interesom jednej partii. Niestety takie właśnie były skutki. Przez to mieliśmy problem z zarzutami o złamanie zasad praworządności. Przez to jako społeczeństwo, jako Polska zapłaciliśmy prawie 2,8 mld w ramach kar za łamanie praworządności. Przez to mamy dłuższą drogę do sądu. Obywatele muszą czekać w sądach dwa razy dłużej aniżeli przed objęciem rządów przez Zbigniewa Ziobrę. Przez to mamy wyższe opłaty sądowe. Przez to nie mamy skutecznego i sprawnego wymiaru sprawiedliwości ani też celowych rozwiązań prawnych, które mogłyby służyć obywatelom.

    Zamiast wprowadzać takie zmiany, może lepiej byłoby rozważyć np. zmianę Internetowego Systemu Aktów Prawnych. Dzisiaj obywatele mają zapewnioną możliwość zapoznania się tam z aktami prawnymi jedynie w formacie PDF, a moim zdaniem powinni mieć możliwość skorzystania z interaktywnego systemu prawnego, gdzie mogą wejść, zobaczyć aktualny stan prawny, od razu podświetlić sobie wszystkie odesłania, zobaczyć wersję historyczną i wersję przyszłą - bo przecież wymagamy od nich znajomości prawa. Powinniśmy skupić swoje działania na tym, a nie na wprowadzaniu do procedury karnej systemu korzystania z owoców zatrutego drzewa.

    Dlatego jak najbardziej klub Polska 2050 popiera wniesiony projekt, co jest oczywiście naturalne, biorąc pod uwagę, że jesteśmy jego wnioskodawcami. Prosimy o dalsze prace w komisjach w celu jak najpełniejszego przygotowania ostatecznego projektu ustawy i jego przyjęcia, z uwzględnieniem ewentualnie trafnych uwag, które pojawią się w wyniku konsultacji, jak też tych, które zostały już złożone w toku postępowania zarówno przez Sąd Najwyższy, jak i Krajową Izbę Radców Prawnych. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia