10. kadencja, 14. posiedzenie, 2. dzień (27-06-2024)
13. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Zaawansowanej umowy ramowej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Chile, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli dnia 13 grudnia 2023 r. (druki nr 420 i 429).
Poseł Ewa Schädler:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam przyjemność w imieniu klubu Polska 2050 - Trzecia Droga zaprezentować naszą opinię na temat rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Zaawansowanej umowy ramowej między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Chile, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli dnia 13 grudnia 2023 r.
Umowa, o której ratyfikacji mówimy, musi być ratyfikowana, ponieważ kompetencje państw członkowskich na to wskazują, jak również nasza konstytucja na to wskazuje. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, iż już wcześniej obowiązywała umowa z Chile. Ta poprzednia umowa dotyczyła handlu, dialogu politycznego i współpracy gospodarczej, natomiast nowa umowa poszerza zakres o takie kwestie jak działanie na rzecz wspólnych wartości, poszanowanie prawa, działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, na rzecz środowiska, klimatu, technologii i innowacji. Tak że jej zakres jest szerszy. I już chociażby to stanowi o wartości nowej umowy.
Z samej tej umowy płyną też bezpośrednie korzyści dla Polski. Można je podzielić na korzyści polityczne i korzyści gospodarcze. Jeśli chodzi o korzyści polityczne, to są to: wzmocnienie roli Unii Europejskiej i Polski w Ameryce Południowej, zwiększenie pewności prawnej oraz stabilizacja współpracy dzięki wprowadzonym mechanizmom rozstrzygania ewentualnych sporów, pogłębienie współpracy w zakresie zapobiegania i zwalczania terroryzmu.
Jak już wspomniałam, są również korzyści gospodarcze, które płyną z ratyfikacji tejże umowy, a są nimi: zwiększenie wymiany handlowej dzięki zniesieniu ceł, rozszerzeniu dostępu do zamówień publicznych, otwarciu rynku usług i zmniejszeniu biurokracji w relacjach gospodarczych, a także umocnienie pozycji Polski jako partnera handlowego w Chile.
Polska już jest istotnym partnerem handlowym, chociażby ze względu na fakt, że znajduje się tam największa polska inwestycja zagraniczna, mowa tutaj o kopalni miedzi Sierra Gorda. To nowe możliwości współpracy w zakresie sektora przemysłu obronnego Chile, gdyż Chile jest najbardziej zaawansowaną technologicznie armią w regionie.
W związku z tymi wszystkimi korzyściami, które przytoczyłam (Dzwonek), Polska 2050 jest za umową. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia