10. kadencja, 15. posiedzenie, 1. dzień (11-07-2024)
2. i 3. punkt porządku dziennego:
2. Sprawozdanie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej (druki nr 423 i 506).
3. Sprawozdanie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (druki nr 424 i 507).Poseł Janusz Cieszyński:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Rozmawialiśmy dzisiaj w komisji cyfryzacji, że to pana drugi największy sukces w życiu, po liczbie odtworzeń utworu na Spotify.
(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Michał Gramatyka: To synów moich.)
Sam pan tak mówił. Ale gratuluję oczywiście też synów.
A mówiąc zupełnie poważnie, Prawo komunikacji elektronicznej to jest ustawa, która została przygotowana w poprzedniej kadencji parlamentu. Nie udało się jej uchwalić. Dzisiaj pan przewodniczący Napieralski - który iście ekspresowo prowadził obrady podkomisji, też za to chciałem podziękować - zapomniał powiedzieć, że w poprzedniej kadencji głosował za tym, żeby nad tą ustawą nie pracować. Rozumiem, że liczył pan na to, że w tej kadencji będzie miał pan swój sukces. Udało się, plan wykonany. Ale ja myślę, że to jest sukces wszystkich, szczególnie tych, którzy przez te lata pracowali nad Prawem komunikacji elektronicznej. To jest implementacja prawa Unii Europejskiej, ale implementacja przeprowadzona w sposób wyjątkowy, bo to będzie prawdopodobnie najbardziej prokonsumencka ustawa na rynku telekomunikacyjnym w całej Unii Europejskiej. I bardzo dobrze.
Chciałem bardzo podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w konsultacjach i pracach. Wymieniał te instytucje szczegółowo pan przewodniczący Napieralski. Chciałem podziękować wszystkim tym, którzy reprezentowali stronę biznesową, ale też tym, którzy reprezentują klientów, konsumentów. Mówię tu szczególnie o przedstawicielach UOKiK-u, którzy bardzo jasno tłumaczyli nam, w jaki sposób niektóre regulacje mogą prowadzić do tego, że niestety klienci nie byli należycie chronieni.
Ta ustawa będzie najważniejszym aktem prawnym regulującym rynek telekomunikacyjny i zastąpi obowiązujące od 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, wielokrotnie nowelizowane i zasługujące na taką zmianę i pewne dostosowanie do rzeczywistości, w której się obecnie znajdujemy, w której wszystko, co związane z telekomunikacją, z Internetem, otacza nas na co dzień. Ale ta ustawa to przede wszystkim wyższy poziom ochrony konsumentów - to mniej kruczków prawnych w umowach, to zwrot niewykorzystanych środków prepaid, czyli coś, co do tej pory przepadało na rzecz operatora telekomunikacyjnego, to limit na wysokość nakładanych kar w umowach z operatorami telekomunikacyjnymi, które kiedyś de facto na stałe wiązały klienta z operatorem.
Chciałem też podziękować za to, że w trakcie prac w Sejmie udało się dodać przepisy, które na stałe wpisują do polskiego porządku prawnego infolinię dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, nr 116123, pod który może zadzwonić każdy, kto jest w kryzysie emocjonalnym, kto ma problemy i kto chce uzyskać profesjonalną pomoc. Ten numer prowadzi obecnie NASK. Mam nadzieję, że uda się to na stałe wdrożyć jako element finansowanych ze środków publicznych na ochronę zdrowia narzędzi wspierających, bo wszyscy wiemy, że kryzys zdrowia psychicznego to jest bardzo poważne wyzwanie. To dotyczy dzieci - i w tej sprawie też się udało wiele zrobić - ale to dotyczy także dorosłych.
W imieniu klubu Prawa i Sprawiedliwości zgłosimy dwie poprawki. Pierwsza ograniczy do złotówki - czyli tyle, ile naszym zdaniem powinien kosztować przelew - opłatę, którą klient ponosi za zwrot niewykorzystanych środków prepaid. Dzisiaj jest tak, że ustawa zakłada, że wysokość tej opłaty będzie ustalał operator. Poznaliśmy tych operatorów podczas prac w komisji i od lepszej, i od gorszej strony. Myślę, że ta złotówka to jest dobry kompromis.
Druga poprawka, którą zgłosimy, dotyczy opłaty telekomunikacyjnej. W trakcie prac w Ministerstwie Cyfryzacji maksymalna wysokość opłat telekomunikacyjnych została obniżona do poziomu, który nie gwarantuje utrzymania Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Ministerstwa Cyfryzacji w tym obszarze telekomunikacyjnym. Chcemy, żeby ta opłata była adekwatna, proponujemy też, jako krok w stronę rynku telekomunikacyjnego, aby w przypadku, w którym ta opłata będzie wyższa niż proponowane obecnie 0,15% przychodów, można było część tej opłaty odliczyć od innych opłat nakładanych na firmy.
Jako klub Prawa i Sprawiedliwości będziemy popierać tę ustawę i liczymy na poparcie (Dzwonek) dobrych, proobywatelskich i propaństwowych poprawek. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia