10. kadencja, 15. posiedzenie, 1. dzień (11-07-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Norwegii o zakończeniu obowiązywania Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Norwegii w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji, podpisanej w Warszawie dnia 5 czerwca 1990 r., zawartego dnia 27 czerwca 2023 r. i 18 lipca 2023 r. (druki nr 294 i 476).

Poseł Izabela Bodnar:

    Dziękuję, panie marszałku.

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polska 2050 - Trzecia Droga mam zaszczyt przedstawić stanowisko dotyczące rządowego projektu ustawy o ratyfikacji porozumienia między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Królestwa Norwegii o zakończeniu obowiązywania umowy w zakresie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji. Na początku należy zauważyć, że Norwegia nie należy do Unii Europejskiej, ale jest zobowiązana do stosowania części prawodawstwa unijnego. Traktaty inwestycyjne zawarte między państwami członkowskimi Unii Europejskiej dotyczące umów o popieraniu i ochronie inwestycji zapewniają inwestorowi z państwa jednej strony umowy na terytorium państwa drugiej strony umowy ochronę w postaci możliwości dochodzenia roszczeń przed narodowym trybunałem inwestycyjnym arbitrażowym. Jednakże w dniu 6 marca 2018 r. TSUE wydał wyrok, uznając, że klauzule arbitrażowe zawarte w dwustronnych umowach są niezgodne z unijnym prawem, naruszają bowiem zasadę autonomii prawa unijnego. Zakończenie umowy w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji zostało zainicjowane w tym przypadku przez Królestwo Norwegii, które wskazało jako główną przyczynę tegoż właśnie ruchu wyrok TSUE z 2018 r. Warto w tej kwestii zauważyć, że Polska w tej spornej kwestii wystąpiła po stronie TSUE i pokazała tym samym, że akceptujemy autonomię prawa Unii Europejskiej.

    Kolejnym elementem, którym Królestwo Norwegii kierowało się w swojej decyzji, było porozumienie o wygaśnięciu dwustronnych traktatów inwestycyjnych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej z 5 maja 2020 r. Zawarcie porozumienia nie będzie miało konsekwencji politycznych, nie będzie miało negatywnych skutków społecznych, nie naruszy także polskiego porządku prawnego ani nie będzie wpływać istotnie na stosunki gospodarcze między Polską a Norwegią. Co więcej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii potwierdziło, że polscy inwestorzy nie kierowali na podstawie tejże umowy roszczeń do międzynarodowych trybunałów arbitrażowych przeciwko Królestwu Norwegii. Natomiast Polska była pozwana raz przez inwestora na tej podstawie.

    Ze względu na to, że jesteśmy członkami Unii Europejskiej, obowiązuje nas prawo europejskie, przyznajemy rację TSUE, że istnieje autonomia prawa Unii Europejskiej. W związku z tym jako Klub Parlamentarny Polska 2050 - Trzecia Droga jesteśmy za przyjęciem omawianego projektu ustawy. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia