10. kadencja, 15. posiedzenie, 1. dzień (11-07-2024)
Oświadczenia.
Poseł Andrzej Śliwka:
Pani marszałek, Wysoka Izbo, w moim województwie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, tego projektu, miało powstać 74 km nowych linii kolejowych, a 208 km linii istniejących miało zostać zmodernizowanych. W zasięgu linii kolejowych miało się znaleźć 1200 tys. mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego. Na inwestycje kolejowe w województwie warmińsko-mazurskim w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego składały się szprycha nr 2 (Warmia) właśnie z Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Warszawę, Działdowo do Olsztyna oraz szprycha nr 3 (Mazury) z Tłuszcza przez Ostrołękę, Pisz, Orzysz do Giżycka. Czas jazdy w województwie warmińsko-mazurskim dzięki tym inwestycjom z Warszawy Centralnej do Działdowa miał wynieść godzinę, a w ramach tego nowego szybkiego połączenia do Elbląga miał wynieść 2 godz. 25 min. Niestety bez uzasadnienia merytorycznego, z przyczyn czysto politycznych, rząd Donalda Tuska zaciągnął hamulec ręczny na projekcie Centralny Port Komunikacyjny. Z żalem to mówię, ponieważ (Dzwonek) to działanie jest skrajnie antyrozwojowe, przyczynia się do tego, że samorządy, które w ostatnim czasie miały wielką nadzieję, że nasz region będzie się mógł rozwijać, niestety nadal będą musiały się borykać z wykluczeniem komunikacyjnym. Dlatego też przyłączam się do apelu samorządowców z województwa warmińsko-mazurskiego, który został podpisany niezależnie od poglądów politycznych przez samorządowców zarówno z prawej strony, jak i z lewej strony, którzy jasno wskazali, że dobre połączenia kolejowe ożywią nasze samorządy gospodarczo i że sprzeciwiają się właśnie centralizacji połączeń kolejowych i wykluczeniu komunikacyjnemu naszego regionu.
Centralny Port Komunikacyjny to wielka szansa rozwojowa dla województwa warmińsko-mazurskiego. Tylko niestety część rządzących tego nie rozumie, a część po prostu nie chce zrozumieć. (Oklaski)
(Głos z sali: Brawo!)
Przebieg posiedzenia