10. kadencja, 16. posiedzenie, 1. dzień (23-07-2024)

2. i 3. punkt porządku dziennego:


   2. Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o poselskim projekcie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (druki nr 253 i 543).
   3. Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o poselskim projekcie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (druki nr 254 i 544).

Poseł Paweł Śliz:

    Dziękuję bardzo.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Trybunał Konstytucyjny jest ostoją państwa prawa. Przepraszam, pomyłka. Był ostoją państwa prawa. Ten projekt, który został złożony do Wysokiej Izby, jest naprawdę projektem eksperckim, społecznym i apolitycznym. Niestety te trzy słowa są dla was zupełnie obce. Wy wolicie uchwalać ustawy wedle swojego rozumowania, nocą. To nie byli anonimowi eksperci, panie pośle, to nie byli ludzie, którzy są opłacani przez Sorosa.

    (Poseł Krzysztof Szczucki: Jak to nie?)

    Ten projekt był, jeszcze raz podkreślam, społeczny, ekspercki i apolityczny. Spróbujcie o tym pamiętać.

    (Poseł Paweł Jabłoński: Założony przez Sorosa.)

    Od samego początku, jak ten projekt powstawał, powstawał po to, żeby naprawić Trybunał Konstytucyjny, po którym zostały tylko zgliszcza. To nie są sędziowie. Zniszczyliście wszystko - autorytet tego organu. Gdybyście mieli spychacz, to zburzylibyście nawet i mury tego budynku, bo niestety tylko mury pozostały. My tą ustawą próbujemy to naprawić.

    Ten projekt przeszedł bardzo szerokie konsultacje społeczne. Została zorganizowana konferencja, jak przywrócić państwo prawa. Potem w 2022 r. zostały przeprowadzone konsultacje publiczne. Wzięło w nich udział także... Następnie opiniowało ten projekt dwudziestu kilku ekspertów praktyków prawa konstytucyjnego. Były prowadzone dalsze konsultacje. Udostępniony był publicznie. Na końcu tej pracy w komisji było wysłuchanie publiczne, w którym także Helsińska Fundacja Praw Człowieka wzięła udział, w którym wzięło udział kilku obywateli, dla których problem Trybunału Konstytucyjnego i prawidłowego działania tego trybunału był bardzo ważny. Oni przyszli i także wyrażali swoje zdanie, jak ważny dla nich jest Trybunał Konstytucyjny.

    Ta ustawa bardzo szybko... W ostatnich czasach nabraliśmy biegu w komisji sprawiedliwości. Udało nam się w sposób rzetelny przepracować artykuł po artykule obie te ustawy, ustawy, które wreszcie przywracają Trybunałowi Konstytucyjnemu brzmienie, jakie było w momencie, gdy on powstawał. Zwracam uwagę na to, że ten organ powstał wtedy, kiedy z państwa tak naprawdę totalitarnego stawaliśmy się powoli, krok po kroku państwem demokratycznym.

    Ta ustawa wprowadza tak naprawdę też konsensus polityczny. Nie tylko jedna strona będzie wskazywała swoich sędziów trybunału, ale w tym zakresie musi być konsensus w tej Izbie, i to jest bezpiecznik i wentyl, który pozwoli na to, żeby ten trybunał został przywrócony obywatelom. Kompetencja jednowładztwa obecnego Trybunału Konstytucyjnego została przesunięta do zgromadzenia ogólnego. Również postępowania dyscyplinarne będą prowadzone w sposób przejrzysty, bo do udziału w tych postępowaniach dyscyplinarnych zapraszamy także sędziów w stanie spoczynku. O tym problemie wypowiadał się także pan prof. Zoll - co do jego wiedzy i kompetencji chyba nikt tutaj w Izbie nie ma wątpliwości - który wskazywał, że jest to krok w dobrym kierunku.

    Ta ustawa porządkuje system prawny i usuwa kryzys konstytucyjny. Przywraca ustrojową funkcję Trybunału Konstytucyjnego, uniezależnia trybunał od czynników politycznych, odwraca negatywne skutki związane z orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego wydanymi w składach z udziałem osób nieuprawnionych do orzekania. (Dzwonek) Te obie ustawy są dobre. W imieniu klubu wnoszę, aby Wysoka Izba je przyjęła, i apeluję do prezydenta, który jest strażnikiem konstytucji, aby dbał o przestrzeganie konstytucji i podpisał tę ustawę. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia