10. kadencja, 16. posiedzenie, 1. dzień (23-07-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (druki nr 497 i 518).

Poseł Wiesław Różyński:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Jest to poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

    Projekt ww. ustawy to konieczność nowelizacji aktów prawnych odwołujących się do przepisów rozporządzenia Komisji Europejskiej, które weszło w życie 1 stycznia tego roku, w sprawie zastosowania już wcześniej wspomnianych art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis na zasadach określonych w rozporządzeniu.

    Ponadto ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw wprowadzony został plan ogólny gminy jako sporządzony obligatoryjny dokument planistyczny o zasięgu dla całej gminy. Plan ogólny będzie aktem prawa miejscowego, który zastąpi dotychczasowy, czyli studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Będzie to dokument, z którym badana będzie zgodność planów miejscowych, a także decyzji o warunkach zabudowy.

    W wyniku nowelizacji w projekcie ustawy uchylono lit. b, która wskazywała właśnie to studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jako jeden z dokumentów, na podstawie których mogło nastąpić ustalenie, że dana nieruchomość ma charakter, jest przeznaczona na cele rolnicze albo nierolnicze. Natomiast dodano do tego projektu ustawy art. 8a, który stanowi, że do dnia wejścia w życie planu ogólnego w danej gminie należy stosować obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

    Takie zmiany o charakterze dostosowawczym i redakcyjnym nie wymagają przeprowadzenia porównań z prawodawstwem innych państw, w tym Unii Europejskiej. Projektowane przepisy będą oddziaływać na beneficjentów pomocy de minimis w sektorze rolnym lub zainteresowanych zakupem nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, zainteresowanych nabyciem nieruchomości nierolnych wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, KOWR-u i ministerstwa rolnictwa.

    Projekt ustawy wywołuje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze. Wprowadzenie przedmiotowych przepisów nie będzie miało wpływu na działalność mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorców.

    Wysoka Izbo! Chciałbym jeszcze dodać, że to działanie, czyli poselski projekt, jest bardzo szybkie. Pewne podejmowane wcześniej decyzje rodziły konflikt w planie zagospodarowania przestrzennego danej gminy. My dzisiaj to porządkujemy. Konieczna jest nowelizacja tej ustawy.

    W imieniu klubu Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga zwracam się z prośbą o przyjęcie tej ustawy w całości. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia