10. kadencja, 16. posiedzenie, 1. dzień (23-07-2024)

6. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 437 i 539).

Poseł Marcelina Zawisza:

    Dziękuję.

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! To jest bardzo dobry projekt. Już w obecnej formule jest bardzo korzystny z perspektywy konsumentów, którzy zyskają dodatkowe instrumenty do tego, żeby walczyć o sprawiedliwość w sytuacji, w której ich prawa konsumenckie zostały w jakiejś formie nadwyrężone.

    Chciałabym skorzystać z okazji, ponieważ ten projekt jest popierany chyba przez wszystkie ugrupowania głównie dlatego, że jest to wdrożenie dyrektywy europejskiej, która jest wyczekiwana przez polskich konsumentów oraz organizacje pozarządowe, które zajmują się ochroną praw konsumentów, żeby zaapelować zarówno do UOKiK-u, jak i do parlamentarzystów i parlamentarzystek, żeby rozważyć w przyszłości poszerzenie tej ustawy. Ta ustawa zakłada system opt-in, czyli każda osoba, która będzie chciała wziąć udział w postępowaniu grupowym, będzie musiała się sama do tego postępowania zgłosić. Chciałabym w tej sytuacji, w której ten projekt ma tak szerokie poparcie, zaapelować o to, ażeby przemyśleć wprowadzenie systemu opt-out w Polsce w perspektywie kilku najbliższych lat. Jest to korzystniejsze zarówno dla konsumentów, jak i organizacji konsumenckich oraz przedsiębiorców. Dla konsumentów, ponieważ nie wymaga działania po stronie konsumenta. Każda osoba, która np. kupiła wadliwy towar, będzie objęta postępowaniem, będzie mogła liczyć na odszkodowanie, a nie tylko osoby, które się zgłoszą, które dowiedzą się, że z takiego uprawnienia mogą skorzystać, wziąć udział w postępowaniu grupowym i później takie odszkodowanie uzyskać.

    Jest to korzystne z perspektywy organizacji pozarządowych, ponieważ nie generuje kosztów po stronie organizacji, a wiemy, że takie koszty mogą być duże, kiedy spojrzymy na to, ile organizacje będą musiały wydawać i ile wydają w innych krajach na poszukiwanie osób, które są dotknięte daną szkodą. Również z perspektywy przedsiębiorców jest to korzystne, ponieważ przedsiębiorcy nie będą musieli wielokrotnie być objęci tym samym postępowaniem. Jeśli 50 osób weźmie udział w postępowaniu grupowym, a inni dowiedzą się o tym, że te osoby uzyskały odszkodowanie, to tych pozwów może być dużo więcej. To jest również usprawnienie dla sądów, żeby po prostu nie trzeba było wielokrotnie przeprowadzać podobnych postępowań. Byłoby to również korzystne z perspektywy nas, użytkowników np. Facebooka czy Google’a, i w walce z innymi gigantami cyfrowymi. Byłoby to korzystne z perspektywy sprawowania pewnej kontroli nad tego typu organizacjami.

    Powiem, jak wygląda konkret, system opt-out, który działa w Belgii. W przypadku pozwu związanego ze strajkami na kolei w Belgii w systemie opt-out wszyscy poszkodowani konsumenci w liczbie 44 tys. uzyskali odszkodowanie. W podobnym przypadku we Włoszech w systemie opt-in tylko 3108 konsumentów spośród 700 poszkodowanych otrzymało odszkodowanie.

    Zdaję sobie sprawę z problemów wynikających z wprowadzenia opt-out obecnie, dlatego pozwoliłam sobie na tej apel, żebyśmy jako parlamentarzyści, parlamentarzystki, ale również osoby odpowiadające za ochronę praw konsumentów przemyśleli, w jaki sposób możemy poszerzyć tę już i tak dobrą ustawę, żeby ona jeszcze bardziej, jeszcze korzystniej działała na rzecz wszystkich konsumentów.

    Jako klub Lewicy z przyjemnością zagłosujemy za tą ustawą. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia