10. kadencja, 16. posiedzenie, 1. dzień (23-07-2024)
8. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o:
- poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa,
- senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji
(druki nr 211, 407 i 567).Poseł Sprawozdawca Michał Krawczyk:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej z rozpatrzenia dwóch projektów ustaw: projektu poselskiego, z druku nr 211, o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz, z druku nr 407, senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.
Szanowni Państwo! Komisja uznała, że projektem wiodącym ze względu na zdecydowanie szerszy zakres uregulowań w nich zawartych będzie projekt senacki. Przyczyną przygotowania przez Senat i złożenia tego projektu ustawy jest, jak to wskazano w toku dyskusji podczas posiedzenia komisji, błąd, a nawet błędy w ustawie o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Błędy te wskazało przede wszystkim w petycji skierowanej do Senatu Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów. Przyjęta bowiem przez Sejm ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa eliminowała dwie grupy osób, które pełniły funkcje sołtysów z możliwości pobierania świadczenia pieniężnego.
Otóż ustawa ta zakładała, że osoby muszą spełnić dwa warunki, żeby pobierać to świadczenie: muszą pełnić swoją funkcję przez m.in. dwie kadencje, nie krócej niż 8 lat. Okazało się, że ten zapis jest niewłaściwy, jest błędny, ponieważ może się zdarzyć tak, że dwie kadencje to nie jest łącznie 8 lat, bo to rada gminy decyduje o tym, kiedy wybory będą się odbywać. I było bardzo wiele takich osób, tak jak jest to zapisane w uzasadnieniu projektu ustawy, ok. 1,5 tys., których dwie kadencje nie wynosiły łącznie 8 lat, i grupa tych osób pełniących funkcje sołtysów była pokrzywdzona, ponieważ do tego świadczenia uprawniona nie była.
Oprócz tego ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa nie uwzględniała osób, które pełniły funkcje sołtysów przed rokiem 1990, a więc przed wejściem w życie ustawy o samorządzie terytorialnym z 8 marca 1990 r., i pozbawiała je tego świadczenia. W związku z tym koniecznym było naprawienie tych błędów. I stąd najpierw petycja, która została złożona przez Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów do Senatu, a następnie senacki projekt ustawy, który zaopiniowaliśmy podczas posiedzenia komisji jednogłośnie pozytywnie, ponieważ chodzi o to, aby sprawiedliwie traktować wszystkie osoby, które kiedykolwiek pełniły zaszczytną funkcję sołtysa, nikogo nie wykluczać tylko dlatego, że pełnił tę funkcję przed rokiem 1990 lub po tym roku, lub dlatego, że brakuje mu np. kilku lub kilkunastu dni do tego, żeby osiągnąć zapisane pierwotnie w ustawie 8 lat.
Dlatego komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wraz z drobnymi poprawkami legislacyjnymi.
I na koniec, panie marszałku, Wysoka Izbo, niech mi będzie wolno podziękować wszystkim paniom sołtyskom i panom sołtysom. To jest ok. 40 tys. osób w Polsce, które piastują tę zaszczytną funkcję i które codziennie pracują na rzecz swojej najmniejszej lokalnej społeczności. Wiemy wszyscy, jak ważne są te jednostki pomocnicze gmin, jakimi są sołectwa, i jak ważnym ogniwem samorządu, samorządności są sołectwa, także sołtys, w systemie polskiego samorządu. Bardzo państwu za tę codzienną pracę w imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dziękuję. Dziękuję również obecnemu podczas dzisiejszego posiedzenia komisji panu senatorowi, który był sprawozdawcą, Ryszardowi Boberowi. Dziękuję także panu Ireneuszowi Niewiarowskiemu, prezesowi Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów, który był dzisiaj na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, szczegółowo wyjaśnił proces przygotowywania projektu ustawy i uzasadnił, dlaczego ten senacki projekt ustawy jest tak ważny. Bardzo dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia