10. kadencja, 16. posiedzenie, 4. dzień (26-07-2024)

42. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o przedstawionym przez Prezydium Sejmu projekcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 389 i 575).

Poseł Jerzy Meysztowicz:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Niezależnie od tego, że ta propozycja zmiany w regulaminie Sejmu jest spełnieniem warunków, które są w podpisanych zobowiązaniach, jeśli chodzi o kamienie milowe, to tak na dobrą sprawę jest szansa, żebyśmy skończyli z pewną patologią. Te projekty poselskie, które były procedowane przez ostatnie lata, najczęściej były to projekty rządowe, tylko że ze względu na to, że rząd chciał wprowadzić je bardzo szybko, czasami, jak to było już dzisiaj powiedziane, w ciągu kilku godzin, przedkładano je jako projekty poselskie. Dochodziło do sytuacji patologicznej, że niektórzy posłowie w ogóle nie wiedzieli, że się pod takim projektem podpisali, bo funkcjonowały tzw. listy in blanco, które były podkładane pod projekty rządowe, tak żeby one przyjęły formę projektów poselskich. W związku z tym bardzo dobrze, że te zmiany się dokonują i będzie konieczność przedstawiania oceny skutków regulacji również w stosunku do projektów, które będą zgłaszane przez grupę posłów.

    I pytanie: Czy mamy jakąś wiedzę na temat tego, jaki w ostatnich latach był procent projektów rządowych, które podlegały ocenie skutków regulacji i konsultacji, a jaki był procent takich projektów - nie ukrywam: patologicznych wypadków - które zostały zgłoszone jako projekty poselskie po to, żeby uniknąć (Dzwonek) oceny skutków regulacji i konsultacji? Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia