10. kadencja, 16. posiedzenie, 4. dzień (26-07-2024)
33. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy (druk nr 552).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Zanim przedstawię stanowisko ministra finansów, odpowiem na jedno z pytań, które się pojawiło. Było pytanie dotyczące tego, ile spraw było wszczynanych w ostatnim okresie. Była prośba, żeby przekazać dane za 2 ostatnie lata. Takich danych nie mam przy sobie, natomiast w ostatnim roku - czyli to, co najbardziej boli, bo państwo mówią, że sprawy są hodowane i rozpatrywane w ostatniej chwili - w 2023 r. takich spraw było 1,2% ogółu postępowań przygotowawczych właśnie w tym okresie. A więc jak państwo widzą, nie jest to masowa skala. Natomiast wiemy, że to jest temat kontrowersyjny, budzący wiele emocji. Ta liczba spada. Sądy na ten temat się wypowiadają.
Jeśli chodzi o to, co sądy uznają za instrumentalne, wszczęcia k.k.s., to ta liczba z roku na rok jest coraz mniejsza, ale wiemy, że jest problem. Jak ten problem można rozwiązać? Można to robić w taki sposób, jak państwo zaproponowali, dość wycinkowo. Notabene 8 lat państwo rządziliście, mogliście to zrobić bardziej kompleksowo, ale czasami refleksja przychodzi trochę później. Można też to zrobić w sposób bardziej kompleksowy, biorąc pod uwagę sprawy, które się toczą. Można wziąć pod uwagę, że część z tych spraw dotyczy nie przedsiębiorców, którym powinęła się noga, a tylko przestępców podatkowych, w przypadku których mówimy o dużych kwotach. I my nad takim projektem pracujemy. Państwo zobaczą go, jak myślę, jeszcze w tym roku. Wtedy będzie miejsce na głęboką dyskusję. Będziemy szukali porozumienia, wyważając interesy Skarbu Państwa, interesy przedsiębiorców, zwiększając pewność prawa, tak żeby ci, którzy kradli - kradli poprzednio, za Platformy, i kradli za PiS-u - nie pozostali bezkarni.
Ta materia, którą państwo poruszają, to jest materia bardzo skomplikowana. Jeden przepis wiąże się z drugim, bardzo łatwo jest o nieuwagę. Takie projekty zmian w podatkach - zresztą ja to państwu będę powtarzał za każdym razem - powinny być jednak projektami rządowymi, z przyzwoitym OSR-em, z konsultacjami. Prawa podatkowego nie powinno się tworzyć poprawkami poselskimi czy też projektami poselskimi. To się bardzo, ale to bardzo źle kończy. Dlatego, deklarując wolę dyskusji na ten temat i zapowiadając to, że - jak myślę - jeszcze w tym roku, i to nie w grudniu, ale szybciej, pokażemy państwu nasz projekt, zachęcam do tego, żeby wtedy nad tą sprawą się pochylić. Tymczasem proszę państwa o oddalenie tego projektu, bo tak jak mówię, poważne sprawy trzeba rozplanować kompleksowo.
Jeszcze jedna uwaga na koniec. Być może państwa chęć do dyskutowania o podatkach wynika z tego, że na razie niespecjalnie dużo daliśmy państwu materii do pracy podatkowej, ale już od pierwszego wrześniowego posiedzenia Sejmu będzie dużo projektów podatkowych i naprawdę nie będziemy się nudzić. Bardzo dziękuję. Do zobaczenia. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia