10. kadencja, 17. posiedzenie, 2. dzień (12-09-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Poseł Joanna Kluzik-Rostkowska:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Akurat zakup samolotów FA-50 budził bardzo dużo emocji, bardzo dużo pytań, był jednym z tych zakupów, nad którymi wisiał duży znak zapytania. W związku z tym chciałam zapytać, czy dzisiaj mamy wiedzę na temat tego, w jaki sposób podejmowano decyzję o zakupie. To znaczy, czy była lista priorytetów, na mocy której uznano, że akurat ten, a nie inny samolot będzie nam potrzebny? Jak wtedy, w momencie, kiedy decydowano o zakupie, szacowano wielkość tego kontraktu i czy suma, o której wtedy mówiono, jest tożsama z sumą, którą mamy dzisiaj? Nikt nie ma wątpliwości co do wartości szkoleniowej tego samolotu, ale ciągle słyszymy, że jest to samolot szkolno-bojowy. Więc chciałabym się dowiedzieć, jeżeli chodzi o konfigurację sił powietrznych, na czym będzie polegała bojowa wartość tego samolotu, bo jak dotąd wiemy o jego wartości szkoleniowej.

    Jak wygląda kwestia tej pierwszej partii samolotów, które już są u nas? Czy one są traktowane wyłącznie jako samoloty szkolne, czy również będziemy myśleć o ich wartości bojowej? Z tego, co wiem, to są takie elementy uzbrojenia, które wymagają zgody Stanów Zjednoczonych. Czy PiS przygotował takie zgody (Dzwonek) i czy jesteśmy w tej procedurze, czy też w związku z tym, że czegoś tam nie dopełniono, mamy dzisiaj kłopot? Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia